Kiedy realizujesz swoje marzenie o budowie luksusowego jachtu, bardzo łatwo możesz stracić kontrolę nad terminowością i kosztami. Gdy w grę wchodzą duże kwoty, warto zlecić niezależną kontrolę nad prowadzonym projektem doświadczonemu kierownikowi. Project manager budowy jachtu.
Project manager budowy jachtu – to nie jest kolejny koszt.
Zaufanie i dane słowo, uścisk ręki, w dzisiejszych czasach znaczy coś zupełnie innego niż kilka dekad wcześniej. Gdy zaczynają się problemy, nagle okazuje się, że ustne ustalenia zostały zapomniane. Interpretacja umowy jest rozbieżna z początkowymi planami…
Jak się zabezpieczyć aby nie stracić fortuny, i reszty siwych włosów na głowie?
Project manager budowy jachtu – wspólna płaszczyzna porozumienia.
-
Dobrze zapisana umowa
Umowa budowy jachtu to podstawowy dokument, który określa zakres i warunki współpracy pomiędzy stronami. Kupujący nie jest specjalistą z dziedziny budowy jachtów i często nie zna fachowej terminologii, technologii, czy nazw materiałów których używa się w trakcie budowy. Ten fakt może doprowadzić do sporych nieporozumień. Kupujący najczęściej wyobraża sobie, że otrzyma super nowoczesny luksusowy jacht, w świetnej cenie. Realia są takie że okazji nie ma!
Rozbieżne oczekiwania obu stron.
-
Treść umowy
Umowa powinna szczegółowo określać poszczególne etapy budowy budowy wraz z terminami, technologie produkcji, specyfikacje materiałową oraz opis wyposażenia. Zbyt ogólne zapisy w treści umowy zawsze doprowadzają do nadużyć ( sprawa IC 1211/17). Bardzo dobrym przykładem jest sprawa budowy jachtu motorowego w jednej z polskich stoczni:
„zabudowa teakowa” takie sformułowanie, jest zbyt ogólne i prowadzi do różnicy w interpretacji. Klient oczekiwał zabudowy z drewna teak -owego, a otrzymał wyposażenie z płyty laminowanej w kolorze teak. (Różnica cenowa 10 krotna).
Project manager budowy jachtu pomoże ci znaleźć wspólna płaszczyznę do rozmowy.
-
Materiały
Materiały użyte do budowy jachtu muszą być zgodne z dokumentacją projektową. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ wcześniej wykonane obliczenia stateczności i wytrzymałości opierają się na współczynnikach oraz właściwościach technicznych przyjętych materiałów. Zewnętrzna kontrola projekt managera to dodatkowe sprawdzenie jakości wykonania oraz zgodności z dokumentacją projektową. Armator musi mieś pewność, że prace wykonane w miejscach niedostępnych i niewidocznych są wykonane prawidłowo. Zmiana gramatury płótna, czy typu żywicy powoduje, że obliczenia wytrzymałościowe i stateczności tracą ważność.
-
Terminowość wykonania
Każdy z prowadzonych przeze mnie projektów był podzielony na etapy produkcji. Odbiór poszczególnych etapów prac to ogromna odpowiedzialność. Pozwala zamawiającemu kontrolować postępy i daje podstawę do uiszczania kolejnych transz płatności przez zamawiającego. Zewnętrzna kontrola projektu czuwa nad realizacją postanowień umowy i daje rzetelny i niezależny obraz sytuacji. Mobilizuje wykonawcę do dotrzymania terminów, i zwiększa poczucie bezpieczeństwa zleceniodawcy.
Project manager budowy jachtu to nie tylko dozór dokumentów. Dobry fachowiec służy doświadczeniem na każdym etapie projektu aż do odbioru i rejestracji jachtu. Jest pomostem w negocjacjach i oszczędza czas obu stron kontraktu. Koszt takiego wsparcia waha się w granicach 1-2% wartości jachtu. Czy to się opłaca? Musisz skalkulować sam, ja myślę, że warto i chętnie ci pomogę w realizacji marzeń.
Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:
Inspektor jachtowy, kiedy może Ci pomóc?
Jakie kwalifikacje ma biegły sądowy ds. żeglarstwa?
Kim jest rzeczoznawca SIMP i jakie ma kwalifikacje?
Ekspertyza powypadkowa jachtu.