OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE JACHTU MORSKIEGO O DŁUGOŚCI DO 24 M – Wskazówki które musisz poznać przed wyruszeniem w swój wymarzony rejs!
Przygotowując się do rejsu, kapitan każdej jednostki musi być pewny czy obowiązkowe wyposażenie jachtu znajduje się na pokładzie oraz czy jest ono sprawne i gotowe do użytku. Mimo dużego doświadczenia i tysięcy godzin spędzonych na wodzie, każdy bez wyjątku powinien zaopatrzyć się w środki ratunkowe które w razie awarii silnika, uszkodzeń kadłuba czy jakiegokolwiek sprzętu uniemożliwiającego kontynuowanie rejsu pozwolą nam na bezpieczny powrót na ląd..
Środki ratunkowe
Jacht w Rejonie 3 i 4 (żegludze pełnomorskiej i oceanicznej) powinien posiadać:
- pneumatyczne tratwy ratunkowe* mogące pomieścić wszystkie osoby znajdujące się na jachcie,
- dwa koła ratunkowe, w tym jedno zaopatrzone w pławkę świetlną i tyczkę z flagą oraz drugie w linkę ratunkową; jacht o długości co najmniej 15 m, w żegludze oceanicznej, powinien posiadać 4 koła,
- pasy/kamizelki ratunkowe** dla każdej z osób znajdujących się na jachcie;
- 12 rakiet spadochronowych czerwonych,
- 1 pławkę dymną pomarańczową;
Jacht w Rejonie T, 1 i 2 (żegludze na akwenach treningowych, osłoniętej i przybrzeżnej) powinien posiadać:
- dwa koła ratunkowe, w tym jedno zaopatrzone w pławkę świetlną i tyczkę z flagą oraz drugie w linkę
ratunkową.
- pasy/kamizelki ratunkowe** dla każdej z osób znajdujących się na jachcie,
- pneumatyczne tratwy ratunkowe*, mogące pomieścić wszystkie osoby znajdujące się na jachcie;
Każdy jacht w Rejonie 1, 2, 3 i 4 (żegludze osłoniętej, przybrzeżnej, pełnomorskiej i oceanicznej) powinien posiadać
- pasy bezpieczeństwa dla wszystkich osób na jachcie.
Jacht w Rejonie T (żegludze na akwenach treningowych) powinien posiadać
- minimum pasy bezpieczeństwa dla co najmniej połowy osób na jachcie. Jeżeli kamizelki ratunkowe są wyposażone w uprząż spełniającą funkcję pasa bezpieczeństwa – dodatkowych pasów bezpieczeństwa nie wymaga się;
Jacht w Rejonie 2 (żegludze przybrzeżnej) powinien posiadać:
Jacht w Rejonie T (żegludze na akwenach treningowych) w porze nocnej oraz Rejonie 1 (żegludze osłoniętej) powinien posiadać:
- 3 rakiety spadochronowe czerwone,
- 1 pławkę dymną koloru pomarańczowego.
Sprzęt sygnałowy
Jacht powinien posiadać latarnię, znaki dzienne oraz sprzęt sygnałowy zgodny z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. c ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.
Wyjątkiem są jachty pływające pod nadzorem, sprzęt sygnałowy potrafi ważyć czasem kilka kilogramów dlatego unika się niepotrzebnego zwiększania masy łodzi które biorą udział w regatach.
Obowiązkowe wyposażenie jachtu: Sprzęt Nawigacyjny
Objaśnienia
– Wyposażenie zalecane.
- Kompas powinien posiadać atest
- Mapy morskie i żeglarskie oraz publikacje nawigacyjne i przepisy portowe – na zamierzoną trasę rejsu edycje muszą być aktualne i poprawione. Wymagania te mogą wypełnić wektorowe mapy elektroniczne, pod warunkiem posiadania na jachcie wersji papierowej map lub zdublowania systemu.
- Uprawiając żeglugę całodobową należy mieć spis świateł.
- Tablice pływów wymagane dla rejsów w rejonach pływowych.
- Konwencja o zapobieganiu zderzeniom, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. c ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim; publikacja Konwencji o zapobieganiu zderzeniom powinna być na wyposażeniu jachtu.
- Międzynarodowy Kod Sygnałowy – publikacja dotycząca MKS powinna być na wyposażeniu jachtu.
- Dotyczy jachtów o długości co najmniej 20 m.
- Dotyczy jachtów o pojemności brutto mniejszej niż 200 Reflektor radarowy powinien mieć atest i być zainstalowany zgodnie z przepisami.
Urządzenia radiokomunikacyjne
Jacht w Rejonie 4 (żegludze oceanicznej) powinien być wyposażony co najmniej w:
- stacjonarny radiotelefon VHF z DSC,
- statkowy terminal satelitarny lub radiotelefon MF/HF (średnio-, krótkofalowy) z systemem DSC, lub satelitarny telefon komórkowy z dostępem do numeru alarmowego centrum ratownictwa morskiego,
- radiopławę awaryjną (EPIRB) 406 MHz,
- urządzenie do odbioru prognoz pogody oraz ostrzeżeń,
- ratowniczy transponder radarowy (SART) lub ratowniczy transponder AIS (AIS SART);
Jacht w Rejonie 3 (żegludze pełnomorskiej) powinien być wyposażony co najmniej w:
- stacjonarny radiotelefon VHF z DSC,
- radiopławę awaryjną (EPIRB) 406 MHz,
- urządzenie do odbioru prognoz pogody oraz ostrzeżeń;
Jacht w Rejonie 2 i 1 (żegludze przybrzeżnej i osłoniętej) powinien być wyposażony co najmniej w radiotelefon VHF
Każdy jacht powinien posiadać możliwość odbioru morskich informacji bezpieczeństwa i prognoz pogody
W pobliżu zainstalowanych urządzeń, zwłaszcza służących do alarmowania, należy umieścić procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia.
Radiopława awaryjna (EPIRB) powinna być zarejestrowana i wpisana do ewidencji pokładowych i osobistych nadajników sygnału niebezpieczeństwa.
Obowiązkowe wyposażenie jachtu: Sprzęt ochrony przeciwpożarowej
Wyposażenie pokładowe
Najmniejsze wymagania sprzętowe każdej jednostki
- osprzęt kotwiczny z łańcuchem lub liną, stosownie do wielkości jachtu,
- osprzęt cumowniczy stosowny do wielkości jachtu,
- zestaw narzędzi i części zapasowych niezbędnych do dokonania prac naprawczych na jednostce, stosowny do wielkości jachtu i rodzaju napędu,
- apteczkę
- nożyce do cięcia olinowania w przypadku jachtów statków żaglowych o długości co najmniej 12 m.
Sprawdź jakie są typy i klasy jachtów oraz do jakiej klasy zalicza się twoja jednostka tutaj.
Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:
Jacht uderzony piorunem, wycena szkody.
Kolizja z przeszkodą podwodną.
Jak radzić sobie z chorobą morską.
Negocjacje zakupu jachtu.
Witam
Czy istnieją różne wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia dla jachtów pływających komercyjnie (czrterowych) a obowiązkowym wyposażeniem jachtu np. rodzinnego.