Tak to się czasem zdarza, że maszyna znacząco odbiega od warunków opisanych w ofercie czy umowie lub co gorsza w ogóle nie spełnia swojego zadania. Problemy mogą pojawiać się na różnych polach. Najgorsze jest to, że po odbiorze maszyny ciężar udowodnienia rozbieżności stanu faktycznego z umową spoczywa na kupującym. Zabezpieczenie stanu aktualnego maszyn to pierwsza czynność na drodze do dochodzenia swoich roszczeń.
Odpowiednie przygotowanie dokumentacji
Nie wszyscy zdają sobie sprawę z faktu, że podczas zakupu maszyn masz racje dopóki masz pieniądze. Kupujący jest dopieszczany przez sprzedającego jedynie do czasu zapłaty i odbioru maszyny. Później bywa różnie. Dlatego bardzo istotne jest odpowiednie prowadzenie dokumentacji podczas transakcji i po zakupie.
Zanim dojdzie do zamówienia dokładnie ustal warunki. Nigdy nie pozostawiaj spraw dogadanych „na gębę”. Każda ze stron musi mieć jasno ustalone, warunki dostawy, warunki finansowe, termin realizacji i kary umowne. To absolutne minimum. Ja jeszcze dodał bym warunki serwisu: czas reakcji, czas skutecznej naprawy oraz szkolenie.
Po zakupie należy udokumentować nie tylko odbiór maszyny, ale także każdą akcje serwisową która miała miejsce. Prowadzenie dokumentacji jest kluczowe w przypadku kiedy przestajesz dogadywać się z dostawcą a maszyna przynosi więcej strat niż korzyści. Schody zaczynają się dopiero po kilku tygodniach od odbioru maszyny. Mniej więcej tyle czasu potrzebuje operator aby swobodnie obsługiwać funkcjonalności i osiągnąć zakładaną wydajność.
Co zrobić gdy maszyna znacząco odbiega od warunków umowy?
No i doszliśmy do sedna tematu… Zdarza się ,że oczekiwania sią duże a efekty mizerne. Najczęstszym problemem z którym ostatnio się spotykam jest naciąganie parametrów technologicznych. Chodzi mi np. o wydajność wpisaną w ofercie a której nie da się osiągnąć na produkcji. Kolejne to wymiary lub waga elementów które nie są obsługiwane, uszkadzanie powierzchni lub krawędzi, niewłaściwe podawanie, układanie, obróbka i cała masa innych problemów…
Dzwonisz do serwisu i słyszysz że serwisant przyjedzie pod koniec tygodnia. Maszyna stoi a ty masz opóźnienia z produkcją które mogą wygenerować kary od twoich odbiorców. Jeśli to nie pierwszy raz to twoja frustracja zapewne sięga zenitu! Oby takich sytuacji było jak naj mniej.
Zabezpieczenie stanu maszyn przed roszczeniem
Aby odpowiednio zabezpieczyć maszynę przed zgłoszeniem roszczenia najlepiej jest zgłosić się do rzeczoznawcy lub biegłego z prośbą o wykonanie dokumentacji zabezpieczenia stanu aktualnego maszyn wraz z opinią na temat jej dalszego wykorzystania w produkcji.
Biegły przyjeżdża celem zebrania informacji na temat aktualnego stanu maszyny, przebiegu napraw serwisowych i sprawdzenia problemów z jej funkcjonowaniem. Opis wraz z opinią może być podstawą do skorzystania z możliwości zwrotu maszyny z tytułu niezgodności z umową czy rękojmi. Odpowiednio udokumentowana sprawa ograniczy możliwości lawirowania ze strony dostawcy. Opinia biegłego może stanowić dowód w przypadku wniesienia sprawy na drogę sądową. rzeczoznawca zwróci Ci także uwagę na braki formalne lub nieścisłości w dokumentacji.
Jeśli twoja historia pasuje do opisu powyżej to nie masz na co czekać. Pomogę przygotować odpowiednią dokumentacji.
Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:
Ocena stanu technicznego maszyn
Wycena maszyn używanych
Odszkodowanie z ubezpieczenia firmy
Wycena linii produkcyjnej
Outstanding post, I believe blog owners should learn a lot from this web site its rattling user friendly.