Naprawa skutera wodnego. Czy warto naprawiać uszkodzony sprzęt i czy w ogóle jest to możliwe?
Co na ten temat uszkodzeń kadłuba mówią producenci skuterów wodnych?
Skuter wodny to wspaniała zabawka dostarczająca niesamowitych emocji i wrażeń. Producenci skuterów wodnych prześcigają się w nowoczesnych projektach, które redukują masę kadłuba i zwiększają możliwości skuterów.. Nowinki technologiczne dotyczą także modyfikacji silników które pozwalają na wyciśnięcie mocy ponad 300km! Wystarczy że do seryjnego wyposażenia dokupisz serwis power pack. Nowoczesne technologie jak NanoXcell pozwalają na tworzenie niewiarygodnie silnych połączeń międzycząsteczkowych. Pozwala to na tworzenie bardzo lekkich konstrukcji kadłuba które w połączeniu z turbodoładowanym silnikiem pozwala na osiąganie prędkości nawet 120km/h. Czy możliwa jest zatem naprawa skutera wodnego w razie uszkodzeń które powstaną podczas zabawy przy tak dużych prędkościach ?
Innowacje i nowości – maja wpływ na żywotność skutera wodnego
Aby uzyskać lepsze parametry techniczne skutera wodnego, między innymi redukuje się wagę kadłuba. Nowoczesne technologie oraz konstrukcja, pozwalają na uzyskanie odpowiedniej sztywności kadłuba przy ograniczeniu ilości żywicy i materiałów z włókien kompozytowych. Aby obniżyć koszty produkcji, redukuje się ilość elementów do minimum. Skuter wodny składa się z dwóch głównych części: pokładu i dna. Produkuje się je seryjnie w specjalnie przygotowanych formach próżniowych. Elementy te są ze sobą łączone w trakcie produkcji. Szansa na niedestrukcyjne rozdzielenie tych części w przyszłości jest niewielka.
Czy warto naprawiać uszkodzony skuter wodny?
Ograniczenie ilości części w produkcji pozwala znacznie obniżyć koszty i czas produkcji. Niestety skutkiem ubocznym jest ograniczenie, lub wręcz uniemożliwienie wykonania jakiejkolwiek naprawy kadłuba podczas eksploatacji. Większość uszkodzeń poniżej linii wodnej ( np. w wyniku zderzenia z przeszkodą podwodną) dyskwalifikuje skuter z dalszej eksploatacji. Dno czy pokład nie są elementami wymiennymi, a producenci skuterów nie zalecają i nie przewidują naprawy kadłubów w których uszkodzenie naruszyło jego sztywność. Producent przewiduje jedynie naprawy powierzchownych uszkodzeń które nie ingerują w poszycie kadłuba. Żadna naprawa nie przywróci właściwości wytrzymałościowych kadłuba sprzed kolizji a właściciele skuterów wykonują ją na własną odpowiedzialność. Uszkodzone miejsca po naprawie ponownie pękają uniemożliwiając swobodne użytkowanie sprzętu. Dlatego serwisy motorowodne jeśli wykonują takie naprawy to z zastrzeżeniem że nie ma na to gwarancji. Pęknięcie kadłuba, uszkodzenie poniżej linii wodnej to sytuacje które są są podstawą do orzekania szkody całkowitej.
Takie sytuacje powodowały że towarzystwa ubezpieczeniowe były zobligowane do wypłacania dużych odszkodowań przy pozornie małych uszkodzeniach. W związku z tym producenci skuterów otrzymali rekomendacje z Europejskiej instytucji zajmującej się ochroną praw konsumenta do zmiany technologii produkcji. We wszystkich modelach skuterów wodnych produkowanych po 2020r kadłub powinien występować jako część zamienna.
W 90% przypadków uszkodzenie kadłuba uniemożliwia jego dalszą eksploatację.
Uszkodzenie poszycia kadłuba w skuterach starszych niż 2018r powoduje szkode całkowitą skutera. W takiej sytuacji na potrzebę rozliczenia z Towarzystwem Ubezpieczeniowym potrzeba jest opinia/ wycena rzeczoznawcy na podstawie której rozpatrywana jest wysokość odszkodowania. Aby uzyskać wycenę szkody lub bezpłatną konsultacje skontaktuj się z dobrym rzeczoznawcą.
Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:
Zalanie silnika w skuterze wodnym.
Jak rozliczyć szkodę skutera wodnego.
Szkoda w Jachcie. Niezależny rzeczoznawca pomoże w walce z Ubezpieczycielem.
Nie daj się oskubać! Problemy z rzetelną wyceną szkody jachtu.