Jak skutecznie otrzymać odszkodowanie jachtu z OC sprawcy? Kolizja w trakcie regat – jak nie stracić?
Żeglarstwo regatowe nie jest sportem kontaktowym, jednak nierzadko zdarza się, że w trakcie wyścigu dochodzi do kolizji. Przy małych prędkościach kontakt pomiędzy jachtami jest dość powszechny. Problem jest znacznie większy gdy jachty spotykają się na halsach przy pełnej prędkości. Uszkodzeniu najczęściej ulega kadłub, a w czasami maszt, żagle, czy elementy osprzętu. Przeanalizujmy tym razem problem podartych żagli.
Przy rozpatrywaniu naprawy uszkodzonego sprzętu ( odszkodowanie jachtu), załóżmy pewną tezę: Do kolizji doszło z winy innego armatora, i rozpatrujemy rozliczenie szkody z OC sprawcy.
Czy żagle regatowe można naprawiać?
Oczywiście że tak! Dzisiejsze materiały i technologie są tak zaawansowane, że możemy naprawić praktycznie wszytko. Zachowując zdrowy rozsądek a każda naprawa musi być ekonomicznie uzasadniona. O ile to możliwe, po wykonaniu naprawy właściwości techniczne żagla nie powinny ulec zmianie , a środki poniesione na naprawę nie mogą być większe niż uszycie nowego żagla? W zależności od wielkości uszkodzenia bywa tak, że wykonanie naprawy jest bardziej pracochłonne niż przygotowanie nowego żagla.
Odszkodowanie powinno odzwierciedlać kwotę straty, czyli pozwolić na przywrócenie stanu rzeczy do dnia z przed szkody. Obowiązek pełnego wyrównania poszkodowanemu straty, do której naprawienia zobowiązany jest sprawca objęty obowiązkowym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej (w jego zastępstwie zakład ubezpieczeń), uregulowany został w art. 361 § 2 k.c. Pod nazwą pełnego odszkodowania, z pozoru niewymagającą dodatkowej wykładni, kryje się wiele składników, których możliwości dochodzenia poszkodowani nie zawsze są świadomi.
Jak to odnieść do uszkodzonych żagli?
Jeżeli przedmiotem szkody są żagle, w mojej ocenie danymi wyjściowymi powinny być parametry techniczne żagla czyli:
Rodzaj materiału
Na przestrzeni czasu, materiały z których szyto żagle zmieniały się wraz z postępem cywilizacyjnym. Żagle lniane, czy bawełniane to już przeszłość. W dzisiejszych czasach gama materiałów jest niezwykle szeroka: kevlar, dakron, mylar, żagle syntetyczne, kompozytowe.
Splot włókien jest niezwykle ważny. Od rodzaju splotu zależą właściwości techniczne materiału (np. wytrzymałość na rozciąganie) a dalej jego przeznaczenie. Żagle regatowe często szyte są z kilku rodzajów materiału o różnym splocie i gramaturze. Dzięki temu żagle są łatwiejsze do trymowania i bardziej odporne na specyficzne warunki użytkowania jakimi są regaty.
Gramatura materiału. W zależności od przeznaczenia żagla, rodzaje tkanin, splotów i gramatura różnią się od siebie. Najczęściej żagle szyje się z materiału o gramaturze 175-600 g/m2. Żagle dedykowane do kursów z wiatrem są szyte z materiałów o gramaturze ok 100 g/m2, natomiast żagle oceaniczne mogą być szyte z materiałów o gramaturze większej niż 600g/m2
Krój to jeden z najważniejszych parametrów żagla. Rozróżniamy kroje: horyzontalny, biradialny, triradialny.
Przeznaczenie. Inaczej szyje się żagle do żeglugi oceanicznej, śródlądowej, turystycznej a jeszcze inaczej do rywalizacji w regatach. Regatowcy bardzo często mają kilka kompletów żagli dedykowanych do warunków wiatrowych. Żagle lekko wiatrowe nie pozwolą na szybką żeglugę przy 6 w skali Beuforta. Z kolei żagiel oceaniczny nie nadaje się do startu w regatach śródlądowych.
Producent. Ceny żagli różnią się w zależności od wyboru producenta. Mimo że na pierwszy rzut oka żagle wyglądają tak samo, to jednak różnice mogą być diametralne.
Odszkodowanie jachtu. Jak kalkulować szkodę uszkodzonego żagla?
Jeżeli uszkodziliśmy płótno żagla, to kalkulacja naprawy, powinna zakładać każdorazowo wymianę całego brytu. Do naprawy należy użyć materiału o takiej samej gramaturze i takim samym splocie. W przypadku żagli regatowych, wykonanie naprawy jest problematyczne. Producenci żagli regatowych nie przewidują możliwości wykonania naprawy żagli. np. naprawa żagli marki North Sails do jachtu klasy Snipe, Cadet czy Europa jest nieopłacalna.
Jeżeli uszkodziłeś żagiel podczas regat zapytaj producenta czy istnieje możliwość naprawy. Jeśli nie ma takiej możliwości, TU powinno pokryć kosztu zakupu nowego. W przypadku starych żagli lub mocno zużytych, rzeczoznawca stosuje przeliczniki uwzględniające zużycie techniczne. Wnioskując do TU o odszkodowanie jachtu, warto zgłosić się do dobrego rzeczoznawcy, który pomoże ci uzyskać należne odszkodowanie. Konsultacje wykonuje bezpłatnie, a koszty wykonania opinii pokryje Towarzystwo Ubezpieczeniowe.
Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:
Zaniżone odszkodowanie jachtu.
Opinia rzeczoznawcy w walce z ubezpieczycielem.
Ekspertyza powypadkowa jachtu.
Kompetencje biegłego sądowego ds. żeglarstwa.