Skalopsy to otwory do przepływu wody

Skalops to otwór odpływowy lub odpowietrzeniowy w elementach konstrukcyjnych jachtów stalowych. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie odprowadzenia wody zbierającej sie na konstrukcyjnych elementach jachtu.

Na płaszczyźnie wewnętrznej poszycia stalowego kadłuba jachtu jest wiele miejsc w których może zbierać się woda. Skalopsy wewnątrz kadłuba umożliwiają spływanie wody do najniższego miejsca na jachcie czyli do zęzy która znajduje się w pobliżu stępki. Te które znajdują sie na pokładzie mogą kierować wode za burtę. Świetnie widać to na zdjęciu s/y Ojciec Bogusław kliknij tutaj. Brak skalopsów to często spotykany błąd który powoduje korozję poszycia jachtu np. w miejscu gdzie wręgi spotykają się z wzdłużnikami.

Brak skalopsów w połączeniu z niedokładnym zabezpieczeniem kadłuba od strony wewnętrznej forpiku naraził na koszty właściciela jachtu 114ft.

Jak do tego doszło?

W 2013r podczas kolizji uszkodzono oryginalną dziobową część jachtu na długości ok 4m doprowadzając do konieczności wymiany poszycia do 5 wręgu włącznie. Podczas naprawy odcięto i wymieniono całą cześć dziobową 80mm poniżej kluzy.

Brak wykonania skalopsów spowodował, że nominalna grubość poszycia jachtu w miejscu łączenia wręgów i wzdłużników wynosiła zaledwie 4,0mm a powinna mieć 6,0mm. To obrazuje jakie znaczenie mają szczegóły konstrukcji jachtu stalowego. Wszystkie elementy poniżej 4,2mm nadają się do wymiany.

Nieprawidłowa konserwacja po naprawie przyspieszyła proces korozji. Oprócz problemów z grubością poszycia skorodowała także stępka, która miejscami ma otwory przez które można przełożyć palec. Stępka powinna mieć 10mm grubości. Dlaczego nikt tego nie zauważył?
W forpiku znajduje się komora w której przechowywany jest łańcuch kotwiczny. Aby sprawdzić stępkę trzeba by wyrzucić 2x po 170m łańcucha. Dopiero wtedy możliwa była by inspekcja stępki w forpiku. Najprawdopodobniej przez lata nikt nie zaglądał do środka. Łańcuch ocierał się o stępkę i poszycie w dolnej części kadłuba. W pierwszej kolejności wytarł farbę zabezpieczającą powierzchnię metalu i umożliwił korozję. Stałe doprowadzanie słonej wody na powierzchni łańcucha powodowało korozję tej części kadłuba.

Brak skalopsów to błąd!

Z perspektywy czasu mogę stwierdzić, że naprawa została wykonana nieprofesjonalnie.. A więc zarówno firma przeprowadzająca naprawę jak i rzeczoznawca z Lloyd który ją zatwierdził, nie mieli odpowiedniego doświadczenia. To o tyle dziwne, że w pozostałej części jachtu skalopsy występują, Adnotacja o nich jest także w dokumentacji rysunkowej. Ten splot nieszczęśliwych okoliczności naraził na koszty właściciela który po 10 latach musi wykonać naprawę jeszcze raz. Koszt naprawy 200-250 tys EUR.

Koszty naprawy w tym przypadku są bardzo wysokie. Inspekcja jachtu lub nadzór podczas naprawy wykonana przez doświadczonego rzeczoznawcę, pozwala wychwycić tego typu nieprawidłowości. Ta historia obrazuje jak ważna i odpowiedzialna jest praca rzeczoznawcy w tej branży.

W zaznaczonych miejscach nie ma otworów przepływowych – skalopsów. To doprowadziło do korozji poszycia jachtu. Strzałka pokazuje wyiętą stępkę.

 

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:

Remont jachtu na Majorce

Nieniszcząca metoda badania kompozytów

Ekspertyza powypadkowa jachtu

Profesjonalna wycena szkody 

25 thoughts on “Skalopsy to otwory do przepływu wody

  1. Lanny says:

    Heya i’m for the primary time here. I came across
    this board and I find It really helpful & it helped me out a lot.
    I’m hoping to present one thing back and help others such as you aided me.

    Also visit my web-site; Tim

  2. Ericka says:

    Please let me know if you’re looking for a writer
    for your weblog. You have some really great posts and I feel
    I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d really
    like to write some articles for your blog in exchange for a link
    back to mine. Please shoot me an e-mail if interested. Regards!

    Review my webpage … prednisolone en venta en línea sin problemas

  3. Marie says:

    Hello there, I think your blog may be having browser compatibility issues.
    When I take a look at your web site in Safari, it looks fine but
    when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues.

    I merely wanted to provide you with a quick heads up! Besides that,
    fantastic website!

    Also visit my web page – dónde comprar abilify en Madrid

  4. Jayson says:

    Great post. I was checking constantly this blog and I’m impressed!
    Very useful information specially the last part 🙂 I care for such info a lot.
    I was looking for this certain info for a long time.

    Thank you and best of luck.

    My webpage … Anh

  5. Danilo says:

    Link exchange is nothing else however it is just placing the other person’s website link on your page at suitable place and other person will also do same in support of you.

    Here is my website … Doug

  6. Jamila says:

    I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was wondering what all is required to get set up?
    I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty
    penny? I’m not very web smart so I’m not 100% positive.
    Any suggestions or advice would be greatly appreciated.
    Thank you

    Also visit my webpage – taking creative photos while traveling

  7. Doris says:

    ғылыми мақалалар жинағы,
    ғылыми мақала деген не қазақша білмейтін депутаттар, жаңа сайланған сенат депутаттары фотобумага а4 глянцевая двухсторонняя, фотобумага глянцевая характеристика жеңіс
    сүресі, мұхаммед сүресі

    My blog нкт тест бастауыш сынып

  8. Felix says:

    нии кардиологии алматы прейскурант цен, нии алматы суяб жетісу, суяб қаласының орналасқан жері первые учебники
    на казахском языке, наука и система образования в 20-30 годы
    хх века музыка достар скачать, aybekman – достар текст

    Have a look at my site англия мен ресейдің 19 ғасырдағы экономикалық дамуының ерекшеліктері

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Call Now ButtonZadzwoń