Skalops to otwór odpływowy lub odpowietrzeniowy w elementach konstrukcyjnych jachtów stalowych. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie odprowadzenia wody zbierającej sie na konstrukcyjnych elementach jachtu.
Na płaszczyźnie wewnętrznej poszycia stalowego kadłuba jachtu jest wiele miejsc w których może zbierać się woda. Skalopsy wewnątrz kadłuba umożliwiają spływanie wody do najniższego miejsca na jachcie czyli do zęzy która znajduje się w pobliżu stępki. Te które znajdują sie na pokładzie mogą kierować wode za burtę. Świetnie widać to na zdjęciu s/y Ojciec Bogusław kliknij tutaj. Brak skalopsów to często spotykany błąd który powoduje korozję poszycia jachtu np. w miejscu gdzie wręgi spotykają się z wzdłużnikami.
Brak skalopsów w połączeniu z niedokładnym zabezpieczeniem kadłuba od strony wewnętrznej forpiku naraził na koszty właściciela jachtu 114ft.
Jak do tego doszło?
W 2013r podczas kolizji uszkodzono oryginalną dziobową część jachtu na długości ok 4m doprowadzając do konieczności wymiany poszycia do 5 wręgu włącznie. Podczas naprawy odcięto i wymieniono całą cześć dziobową 80mm poniżej kluzy.
Brak wykonania skalopsów spowodował, że nominalna grubość poszycia jachtu w miejscu łączenia wręgów i wzdłużników wynosiła zaledwie 4,0mm a powinna mieć 6,0mm. To obrazuje jakie znaczenie mają szczegóły konstrukcji jachtu stalowego. Wszystkie elementy poniżej 4,2mm nadają się do wymiany.
Nieprawidłowa konserwacja po naprawie przyspieszyła proces korozji. Oprócz problemów z grubością poszycia skorodowała także stępka, która miejscami ma otwory przez które można przełożyć palec. Stępka powinna mieć 10mm grubości. Dlaczego nikt tego nie zauważył?
W forpiku znajduje się komora w której przechowywany jest łańcuch kotwiczny. Aby sprawdzić stępkę trzeba by wyrzucić 2x po 170m łańcucha. Dopiero wtedy możliwa była by inspekcja stępki w forpiku. Najprawdopodobniej przez lata nikt nie zaglądał do środka. Łańcuch ocierał się o stępkę i poszycie w dolnej części kadłuba. W pierwszej kolejności wytarł farbę zabezpieczającą powierzchnię metalu i umożliwił korozję. Stałe doprowadzanie słonej wody na powierzchni łańcucha powodowało korozję tej części kadłuba.
Brak skalopsów to błąd!
Z perspektywy czasu mogę stwierdzić, że naprawa została wykonana nieprofesjonalnie.. A więc zarówno firma przeprowadzająca naprawę jak i rzeczoznawca z Lloyd który ją zatwierdził, nie mieli odpowiedniego doświadczenia. To o tyle dziwne, że w pozostałej części jachtu skalopsy występują, Adnotacja o nich jest także w dokumentacji rysunkowej. Ten splot nieszczęśliwych okoliczności naraził na koszty właściciela który po 10 latach musi wykonać naprawę jeszcze raz. Koszt naprawy 200-250 tys EUR.
Koszty naprawy w tym przypadku są bardzo wysokie. Inspekcja jachtu lub nadzór podczas naprawy wykonana przez doświadczonego rzeczoznawcę, pozwala wychwycić tego typu nieprawidłowości. Ta historia obrazuje jak ważna i odpowiedzialna jest praca rzeczoznawcy w tej branży.

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:
Nieniszcząca metoda badania kompozytów
Heya i’m for the primary time here. I came across
this board and I find It really helpful & it helped me out a lot.
I’m hoping to present one thing back and help others such as you aided me.
Also visit my web-site; Tim
Please let me know if you’re looking for a writer
for your weblog. You have some really great posts and I feel
I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d really
like to write some articles for your blog in exchange for a link
back to mine. Please shoot me an e-mail if interested. Regards!
Review my webpage … prednisolone en venta en línea sin problemas
Hello there, I think your blog may be having browser compatibility issues.
When I take a look at your web site in Safari, it looks fine but
when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues.
I merely wanted to provide you with a quick heads up! Besides that,
fantastic website!
Also visit my web page – dónde comprar abilify en Madrid
Spot on with this write-up, I truly think this amazing site needs a great deal
more attention. I’ll probably be returning to read through more,
thanks for the advice!
My site: vistaril 10 mg en venta en Bogotá
Have you ever considered writing an ebook or guest authoring on other websites?
I have a blog centered on the same ideas you discuss and would love to have
you share some stories/information. I know my viewers would enjoy your work.
If you’re even remotely interested, feel free to shoot me an e mail.
Also visit my web-site; cyclophosphamide 50 mg disponible sans prescription en pharmacie
It’s going to be ending of mine day, however before
finish I am reading this wonderful article to improve
my knowledge.
My website; Polska
Hey! I know this is kind of off topic but I was wondering if you knew where
I could get a captcha plugin for my comment form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having
problems finding one? Thanks a lot!
Feel free to visit my web blog – abaxon recomendado por médicos en La Paz
Generally I do not learn post on blogs, however I
would like to say that this write-up very compelled me to take
a look at and do so! Your writing taste has
been amazed me. Thanks, very nice post.
my site :: compra de indapamide en línea
Great post. I was checking constantly this blog and I’m impressed!
Very useful information specially the last part 🙂 I care for such info a lot.
I was looking for this certain info for a long time.
Thank you and best of luck.
My webpage … Anh