Jak sprawdzić obszar uszkodzeń w skuterze wodnym, i jednocześnie go nie zniszczyć? Czy istnieją nieniszczace metody na badanie kadłuba skutera wodnego?
W przypadku konstrukcji wykonanych z laminatów, aby wstępnie określić wielkość uszkodzeń wystarczy metoda organoleptyczna. Takie metody stosują likwidatorzy szkód i bez głębszego zastanowienia wydają opinie… Jeśli chodzi o wstępną ocenę to oczywiście metoda wizualna daje obraz zakresu uszkodzeń – ale nie pełny. Istnieją na rynku także inne, bardziej dokładne metody. Najlepsze wyniki można uzyskać dzięki zastosowaniu kamery o wysokiej termoczułości, tzw. metoda aktywnej termowizji.
Badanie kadłuba skutera wodnego
Nieniszcząca metoda badania kompozytów wykorzystuje zjawisko fizyczne polegające na adsorpcji, a następnie oddawaniu ciepła. Każdy materiał pochłania, a także oddaje ciepło w charakterystyczny dla siebie sposób. Jeśli oprócz przesączonego żywicą włókna szklanego (tzw. laminatu) na obszarze badanym znajduje się szpachla, powietrze lub suche nieprzesączone warstwy maty, to przy wykorzystaniu kamery IR o wysokiej czułości termicznej możemy zauważyć wszelkie anomalia struktury laminatu. Dzięki odpowiedniej wizualizacji można zaobserwować suche miejsca, pęknięcia, pęcherzyki powietrza, obecność wody (zjawisko osmozy), a także wszelkie naprawy, które są ukryte pod warstwą żelkotu czy lakieru. Więcej szczegółów na temat nieniszczącej metody badania kompozytów możesz przeczytać tutaj.
Nowoczesne technologie dają nam niespotykane dotąd możliwości, dzięki którym możemy wykorzystać nieniszczącą metodę badania kompozytów, do sprawdzenia newralgicznych elementów kadłuba. Poniżej widać przykład wykorzystania tej technologii w celu wykrycia defektów masztu kompozytowego w którym doszło do delaminacji.
Ten sposób badania materiałów został zaakceptowany przez Federal Avionation Administration (FAA). Opisana metoda jest używana między innymi przez Airbus oraz Boeing do sprawdzania struktury laminatu części samolotów. Sama metoda jest również używana przy sprawdzaniu bolidów F1. Ja zaadoptowałem ją do badania kadłubów skuterów wodnych i jachtów. Precyzja tego badania pozwala nam co do 1mm określić miejsce i rodzaj zmian w laminacie. Dzięki temu, możemy bez uszkadzania badanego obiektu ocenić: czy naprawa jest ekonomicznie uzasadnione, oszacować jej koszt. Dzięki tej wiedzy dużo łatwiej możesz określić sposób naprawy a to niewątpliwie ułatwia uzyskanie należnego odszkodowania w przypadku zgłoszenia szkody z polisy.
Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:
Czy dziecko może pływać skuterem wodnym ?
Wycena jachtu u profesjonalisty
Naprawa skutera wodnego
Utrata wartości skutera wodnego