Badania kompozytów to temat bardzo szeroki tak jak ich zastosowanie. Kompozyty stosujemy w przemyśle lotniczym, automotive, budowie jachtów, w elementach elektrowni wiatrowych, w medycynie i zapewne jeszcze wielu branżach które teraz nie przychodzą mi do głowy.
Kompozyty to doskonałe materiały ze względu na dużą wytrzymałość w stosunku do niskiej wagi, oraz łatwość formowania. Coraz częściej spotykam się z problemami klientów, które dotyczą wad ukrytych w kompozytach. Zdarza się, że jakość wykonania kompozytów z zewnątrz jest doskonała natomiast w środku znajdują się puste lub suche miejsca. Takie wady drastycznie wpływają na właściwości mechaniczne produktów. Pod pozornie idealną powierzchnią mogą znajdować się różne wady wykonania, które nie są możliwe do stwierdzenia gołym okiem.
To, czego jeszcze niedawno nie dało się sprawdzić dziś możemy prześwietlić niczym rentgen i odkryć wszystkie mankamenty procesu produkcji. Znaną od dawna i nadal stosowaną metodą badania kompozytów jest tzw. opukiwanie. Metoda jest dobra ponieważ jest niesamowicie prosta, ale wymaga wprawy, doświadczenia, dobrego ucha, no i nie daje 100% pewności. Użycie nowoczesnej technologii pozwala na precyzyjne zlokalizowanie pustych przestrzeni, miejsc de laminacji, uszkodzeń struktury laminatu a także wykrycie zjawiska osmozy na bardzo wczesnym etapie.
Nieniszcząca metoda badania kompozytów.
Nieniszcząca metoda badania kompozytów polega na pomiarze przewodności cieplnej. Każdy materiał nagrzewa się i oddaje ciepło w różnym tempie i o różnej charakterystyce. Dzięki temu możemy zajrzeć w głąb laminatu i sprawdzić jego strukturę.
Lampa o mocy 850W nagrzewa badany obszar o powierzchni ok 430x340mm. Po doprowadzeniu powierzchni do odpowiedniej temperatury, specjalną kamerą IR o wysokiej czułości termicznej < 30mK. Rejestrujemy reakcje termiczne wewnątrz struktury laminatu. Rejestrujemy zjawiska za pomocą sekwencji obrazów IR które stanowią bazę do analizy niejednorodności termicznych w elemencie. Czyli prześwietlamy strukturę kompozytu pokazując dokładnie co znajduje się pod warstwą żelkotu.
Metoda ta jest niezwykle szybka. Wymaga, co prawda kalibracji i ustawienia sprzętu pod badany materiał, ale wynik badania otrzymujemy po kilku sekundach. Uzyskany efekt można by porównać do zdjęć rentgenowskich. Różnica polega na tym, że my nie robimy zdjęć tylko działamy jak na filmie, na żywo. Pozwala to na dokładną lokalizację i precyzyjne oznaczenie wielkości i charakterystyki wad czy uszkodzeń. Takie rozwiązania są już stosowane w Europie od kilku lat. Służą do badań kompozytów w procesie produkcji elementów do samolotów, elektrowni wiatrowych, a nawet samochodów F1. Metoda ta została zaakceptowana przez Federal Avionation Administration (FAA) jako metoda właściwa do kontroli laminatów samolotów. Z opisywanej metody korzysta między innymi Airbus oraz Boeing. Ja zaadoptowałem ją do badania kadłubów jachtów.

Dokładność uzyskanych wyników jest bardzo duża. Lokalizacja oraz wielkość uszkodzenia mogą być określone co do 1mm. W przypadku nowych produktów możesz dokładnie zlokalizować wszystkie miejsca puste lub te gdzie mata nie jest wystarczająco dobrze przesączona żywicą. Przy kompozytach które są w trakcie eksploatacji możemy sprawdzić lokalizacje i wielkość wszystkich wykonywanych napraw. ( Na zdjęciach badanie skrzynki mieczowej jachtu regatowego).
Nowe technologie dają nam niesamowite możliwości. Dzięki zastosowaniu nieniszczącej metody badania kompozytów możemy rozwiać wszelkie wątpliwości związane z ich strukturą i dokonać właściwej decyzji o podjęciu naprawy lub zakupu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej lub umówić się na wykonanie badania, dane kontaktowe znajdziesz po prawej stronie ekranu oraz w zakładce kontakt.
Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:
Świadomy zakup jachtu, badanie kadłuba.
Osmoza na jachcie
Utrata wartości jachtu.
Problemy z rzetelną wyceną jachtu.
Super temat!
It’s perfect time to make some plans for the future and it’s
time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest you few interesting things or
advice. Perhaps you could write next articles referring to this article.
I wish to read even more things about it!
my web site :: disponibilité de avana au Maroc
Very descriptive blog, I loved that bit. Will there be a part
2?
Also visit my blog post: prix du plaquenil
Hi there! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers?
My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work due to no backup.
Do you have any methods to protect against hackers?
My blog; Preis von trazone in Österreich
Great info. Lucky me I found your website by accident (stumbleupon).
I’ve book-marked it for later!
Review my web blog :: apteka internetowa w Katowicach sprzedająca corolater
Hey very interesting blog!
My homepage – Brittny
Do you mind if I quote a few of your articles as long as I
provide credit and sources back to your site? My website is in the exact same area of interest as yours and my users would certainly benefit
from a lot of the information you present here. Please let me know if this alright with you.
Thanks!
Here is my blog … doxycycline bez recepty w Gdyni
Howdy! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords
but I’m not seeing very good gains. If you know of any please share.
Cheers!
Also visit my web page … Laurel
Hello There. I discovered your weblog the use of msn.
That is a really well written article. I will be sure to bookmark it and come back to learn extra of
your useful info. Thank you for the post. I’ll certainly return.
Here is my web page … pioglitazon en vente libre en Belgique
I visited various blogs however the audio feature for audio songs present at this website is really superb.
My page … Bestellung von ryaltris in Salzburg