Trudno jest przewidzieć wszystkie ewentualności które mogą przydarzyć się podczas transportu wyciągania lub spuszczania jachtu do wody. Zauważyłem, że jest kilka spraw o których warto pamiętać aby nie potrzebnie nie doprowadzić do uszkodzenie kadłuba.
Pasy tr
ansportowe do zabezpieczenia jachtu
Popularne szerokie pasy transportowe z napinaczem są najlepszą metodą do zabezpieczenia jachtu w czasie transportu. Sam takie używam, ale uwaga! Pasy te mają wytrzymałość >1500 DAN naciągu. Pamiętaj, że kadłub jest podparty tylko w kilku miejscach na przyczepie. Jeśli są to rolki to powierzchnia styku podparcia z kadłubem jest niewielka. Przy ciężkiej ręce możesz połamać kadłub naciągając je zbyt mocno. Jeśli pasy są napięte jak struna z pewnością uszkodzisz kadłub gdy wjedziesz w dziurę w jezdni lub najedziesz na chopkę. Zadaniem pasów jest zabezpieczenie ładunku, więc wystarczy że są lekko napięte. Znacznie lepsze od rolek są dedykowane łoża do jachtu lub belki wzdłużne.
Uszkodzenie kadłuba podczas wyciągania jachtu
Gdy wyciągasz jacht z wody, rób to powoli i ostrożnie. Kadłub jest wytrzymały ale nie na uderzenia punktowe. Jeśli uderzysz szeroką płaszczyzną kadłuba na dziobie lub burtą w element przyczepy lub nabrzeża w najlepszym przypadku może powstać pajączek, charakterystyczne pęknięcia które w dłuższym okresie doprowadzają do osmozy. Przy większych uderzeniach szkody w żelkocie są od razu widoczne. Nie czekaj z ich naprawą! Ajlepiej od razu zabezpiecz surowy laminat przed działaniem wody.
Szybkie napłynięcie na przyczepę która nie jest wystarczająco zanurzona w wodzie ( widziałem to na youtube), może uda się kilka razy ale naprężenia jakie powstają podczas kontaktu z elementami przyczepy mogą powodować pęknięcia jak na poniższym zdjęciu. Przeciążenia punktowe zostały przeniesione za pomocą przegród pionowych ( w tym przypadku bakista) i pęknięcia wyszły na pokładzie. Dodatkowo miejsca łączenia pokładu z dnem popękały. Tego typu naprawy są bardzo czasochłonne z e względu na trudno dostępne miejsca.
Podczas wodowania jachtu
Ściągnij pasy transportowe, wypnij kabel świateł przyczepy, odwiąż wszystkie zabezpieczenia jachtu od przyczepy, w niektórych przyczepach konieczne jest też ściągniecie belki ze światłami. Przed spuszczeniem jachtu do wody warto przywiązać odbijacze do burty którą będziesz cumować do pomostu. Przywiąż cumę dziobową i rufową i możesz zjeżdżać do wody.
Gdy używasz dźwigu
O ile na kadłubie nie masz zaznaczonych miejsc na pasy do podnoszenia powinieneś te miejsca odnaleźć i zaznaczyć samodzielnie. W nowych jachtach miejsca te są zaznaczone trójkątami w kontrastowym kolorze. Każdy kadłub ma w innym miejscu środek ciężkości. Położenie pasów w prawidłowych miejscach jest kluczowe dla bezpiecznego wodowania jachtu za pomocą dźwigu. Podczas podnoszenia asekuruj obrót kadłuba cumą dziobową i rufową. Nie przechodź pod jachtem który jest w powietrzu.
Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:
Odszkodowanie z ubezpieczenia jachtu
Nieniszcząca metoda badania kompozytów
Komentarze są zamknięte.