Jacht uderzony piorunem. Wycena szkody.

Jacht uderzony piorunem, co teraz?

Wyładowania atmosferyczne, czyli tak zwane uderzenie pioruna w jacht to dość rzadki przypadek. Niemniej jednak firmy ubezpieczeniowe każdego roku odnotowują setki takich wypadków. Co robić w takiej sytuacji i jakie mogą być konsekwencje tego zdarzenia dla jachtu?

Jak powstaje piorun?

Piorun w meteorologii to bardzo silne wyładowanie elektrostatyczne w atmosferze powstające naturalnie, (w wyniku tarcia drobin pyłów, popiołów czy gazów ) zwykle towarzyszące burzom. Piorunowi często towarzyszy grzmot oraz zjawisko świetlne zwane błyskawicą. Może ono przybierać rozmaite kształty i rozciągłości, tworzyć linie proste lub rozgałęziać się do góry lub w dół. Podczas uderzenia pioruna wyzwala się energia. Główna jej część zostaje rozproszona w postaci ciepła w powietrzu tworzącym kanał plazmy tzn. ogrzanie i jonizacja składników powietrza w kanale, energia cieplna w większości rozprasza się, niewielka jej część przekształca się na błysk i grzmot, który słychać na odległość do 16-24 km. Część pierwotnej energii elektrycznej zostaje rozładowana w punkcie uderzenia łuku elektrycznego np w maszt, co jest niezwykle niebezpieczne dla znajdujących się w pobliżu ludzi oraz urządzeń.

99% uderzeń pioruna trafia w maszt. Nic w tym dziwnego skoro jest to naj wyższy punkt jachtu, w dodatku wykonany najczęściej z metalu ( aluminium + stalowe okucia). Wyładowanie elektryczne natychmiast przenosi się po metalowych wantach na powierzchnię kadłuba a stamtąd do wewnątrz jachtu.

Jacht uderzony piorunem – lista szkód:

W wyniku uderzenia pioruna w jacht dochodzi do gwałtownego wyładowania elektrycznego. Jego konsekwencje dla jachtu są ogromne. Większość uszkodzeń widać gołym okiem ale są też takie których znalezienie wymaga wprawnego oka i doświadczenia.
Skupmy się najpierw nad uszkodzeniami widocznymi na pierwszy rzut oka:

-stopienie żagli
Żagle są wykonane z tworzyw sztucznych które w kontakcie z chwilowo nagrzanymi metalowymi częściami jachtu natytchmiast się topią.

Spalona instalacja elektryczna na jachcie.

– uszkodzenie instalacji elektrycznej
przepalone przewody kablowe, uszkodzona tablica rozdzielcza, czujniki, skrzynka z bezpiecznikami, oświetlenie… właściwie można by wymienić wszystkie elementy występujące w danym jachcie ponieważ z całą pewnością cała instalacja elektryczna jest do wymiany.

– wybuch
Za każdy razem wyładowanie elektryczne powoduje nagłe rozgrzanie powietrza spowodowane rozproszeniem powstałego ciepła. Jest to niezwykle niebezpieczne dla zamkniętego jachtu. Do wybuchu dochodzi zawsze ale jego siła jest zależna od wielkości wyładowania elektrycznego. Należy sprawdzić stan zawiasów, drzwi, szafek i przede wszystkim stan okien, włazów i bakist.

– pożar

W wyniku uderzenia piorunem dochodzi do zwarcia instalacji elektrycznej która iskrząc się może spowodować pożar. Wszystko zależy od tego czy w pobliżu znajdują się łatwopalne materiały. Jeżeli dojdzie do pożaru to zazwyczaj nie ma czego ratować.

– przepalenia

Sprawdź stan tapicerki. Jeżeli była wilgotna lub mokra z pewnością są w niej dziury.

Dokładne oględziny z wykorzystaniem aparatury i narzędzi pozwalają ocenić stan kadłuba. Moje wieloletnie doświadczenie pozwala mi stwierdzić, że w większości przypadków ( żeby nie powiedzieć, że zawsze), dochodzi do przepalenia kadłuba w różnej formie. Najczęściej objawia się w postaci licznych malutkich otworów ( jakby po kłuciu igłą) na powierzchni kadłuba i burt. Otwory w warstwie ochronnej lakieru dają możliwość wniknięcia wody pod powierzchnię farby powodując korozję czy zjawisko osmozy. Jest to szczególnie niebezpieczne ponieważ w przypadku jachtów z laminatu armator dowiaduje się o tym po długim czasie ( za późno…)

W swojej karierze wykonałem wiele wycen jachtów po uderzeniu piorunem. Oczywiście każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, ale te z którymi spotkałem się osobiście były szkodami całkowitymi. Mimo, że na pierwszy rzut oka jacht wygląda bardzo dobrze… okazuje się że zakres uszkodzeń jest na tyle szeroki, że naprawa jest ekonomicznie nieuzasadniona, a żadna naprawa nie daje gwarancji bezpieczeństwa użytkowania. Niewielu ludzi bierze pod uwagę fakt, że zgodnie z przepisami, każdy jacht musi posiadać certyfikat bezpieczeństwa CE. Wymiana instalacji elektrycznej powoduje konieczność przeprowadzenia ponownych badań pod tym względem. Koszt takich waha się w zakresie kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych (CE CE Polska).

Co zrobić jeśli to właśnie Ciebie spotkało takie zdarzenie?

Zakładam, że jesteś objęty ochrona ubezpieczeniową od uderzenia piorunem. Powinieneś więc zacząć od zebrania dokumentacji. Warto poprosić o pomoc niezależnego rzeczoznawcę jakim jest krzysztofkluza.pl Zacznij od dokumentacji fotograficznej, wykonaj zdjęcia z zewnątrz i wewnątrz jachtu. Sfotografuj jacht w całości z każdej strony, a potem skup się na detalach. Następnie wykonaj dokładne oględziny jachtu (koniecznie wyciągnij go z wody). Sprawdź zawiasy, okna drzwi, bakisty. Doszło do wybuchu więc na pewno są tego ślady. Przygotuj opis zdarzenia i szczegółowy zakres uszkodzeń. Pamiętaj żeby zapisać datę, miejsce, warunki atmosferyczne, być może uda ci się znaleźć zapis monitoringu lub znajdziesz świadków. Koniecznie poproś kogoś o pomoc. Dodatkowy podpis na dokumencie osoby postronnej nie jest bez znaczenia.

Jacht uderzony piorunem – co zrobić?

  1. Wykonaj dokumentacja fotograficzną
  2. Oględziny jachtu,
  3. Szczegółowy opis zdarzenia,
  4. Szczegółowy zakres uszkodzeń,
  5. Wezwij niezależnego rzeczoznawcę

Odpowiednie przygotowanie dokumentacji, da Ci gwarancje szybkiego zamknięcia przewodu sprawy w Towarzystwie Ubezpieczeniowym oraz wypłaty wyższego odszkodowania. Warto także przeanalizować zakup instalacji odgromowej na jachcie.

instalacja odgromowa na jachcie chroni przed uderzony piorunem
Opis instalacji odgromowej na jachcie.

rzeczoznawca

Zobacz artykuły o podobnej tematyce:

Walka z ubezpieczycielem dla najbogatszych
Zaniżone odszkodowanie jachtu
Jakie są kompetencje biegłego sądowego?
Inspektor jachtowy, kiedy może Ci pomóc?

4 thoughts on “Jacht uderzony piorunem. Wycena szkody.

  1. Krzysztof says:

    Dzień dobry
    Zainteresował mnie Pański artykuł, szczególnie, że mamy Maxi84 a na zdjęciu poglądowym jest Maxi77. Nie wiem, czy stocznia w trakcie powstawania jachtu założyła taką instalację ( sądząc po solidności Szwedów, może), jednakże po zmianie akwenu żeglugowego na południe Europy, staje się to istotne. Czy ma Pan jakąś wiedzę na ten temat? Ewentualnie jaki jest koszt założenia takiej instalacji i czy średnio uzdolniony manualnie człowiek da sobie radę, czy raczej zatrudnić fachowca? Pozdrawiam z Portimão w Portugalii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Call Now ButtonZadzwoń