Bezpieczeństwo na jachcie

bezpieczny rejs

Bezpieczeństwo na jachcie. O czym powinieneś wiedzieć przed wypłynięciem w pierwszy rejs?

Żeglowanie to dość prestiżowy sposób na spędzanie wolnego czasu. Z jednej strony to przyjemność z realizowania aktywnego wypoczynku i poczucie wolności, z drugiej odpowiedzialność i konieczność przestrzegania kilku zasad aby wypoczynek był bezpieczny. Żeglowanie to dobra zabawa i niezapomniane wrażenia jeżeli zapewnimy bezpieczeństwo na jachcie. Dopóki przestrzegamy zasad i zachowujemy zdrowy rozsądek ryzyko niebezpieczeństwa jest znikome.

Zaczynamy od sprawdzenia pogody

Zaczynamy od sprawdzenia pogody. Ja sprawdzam ją na windguru.cz , windfinder.com lub m.meteo.pl ponieważ oprócz temperatury interesuje mnie także kierunek i siła wiatru, układ pogodowy wyżu  i niżu oraz ciśnienie. Zestaw tych informacji pozwala mi przewidzieć jakie warunki będą panowały podczas rejsu, a dzięki temu wiem jak się ubrać. O tym jak ubrać się na rejs napisałem osobny artykuł.

Szkolenie pt. bezpieczeństwo na jachcie

Bezpośrednio po wejściu na pokład kapitan powinien przeprowadzić szkolenie pt.: bezpieczeństwo na jachcie, przystosowane do poziomu załogi. Zakres szkolenia będzie różny w zależności od akwenu i rodzaju rejsu, ale za każdym razem powinniście przypomnieć sobie gdzie są kapoki, koło ratunkowe i środki bezpieczeństwa ( w rejsach morskich omówienie działania radia, przycisku MOB, DISTRESS). Jak postępujemy w przypadku gdy ktoś wypadnie za burtę. Sprawdź czy koło ratunkowe jest gotowe do użycia.

Jeśli wspominamy o kapokach to uważam że warto mieć własny. Te które są obowiązkowym wyposażeniem na jachcie to często kamizelki ratunkowe które nie są wygodne, ograniczają ruchy i nikt nie chce ich nosić. Własny kapok to nie jest duży koszt ( od 100zł –dekathlon), a pozwoli ci czuć się komfortowo i z pewnością będziesz chętniej go nosił. Kamizeli nie musisz mieć na sobie ale ważne żebyś wiedział gdzie ją znaleźć.

Doświadczenie załogi

Warto zorientować się jakie doświadczenie reprezentują pozostali członkowie załogi. Pozwoli ci to nawiązać pierwsze relacje i posłuchać ciekawych żeglarskich historii twoich kolegów a także pozwoli zorientować się na kim można polegać w sytuacji kryzysowej.

Klar na pokładzie

Ważnym aspektem jest klar na pokładzie. Sam się przekonasz że na pokładzie jest całkiem sporo lin. Na początku będzie ci trudno zorientować się do czego służą. Ważne jest aby każda lina miała swoje miejsce była zbuchtowana (jeśli używasz ją sporadycznie jak fały), lub ułożona na swoim miejscu (szoty foka). Jeżeli pozwolisz na bałagan z pewnością coś się zapląta w najmniej oczekiwanym momencie.

Schludny wygląd jachtu pozwoli Ci czerpać maksymalną przyjemność z jachtingu. Utrzymuj klar na jachcie, dbaj o czystość pokładu. Jeśli wypływasz z mariny schowaj odbijacze. Pływanie z odbijaczami nie wygląda dobrze i trochę wstyd.

Na jachcie nie ma demokracji

Ze względów bezpieczeństwa na pokładzie musisz podporządkować się do komend kapitana. Kapitan w pełni odpowiada za twoje bezpieczeństwo. To może wydawać się dziwne ale w kluczowych momentach załoga nie może dyskutować tylko musi wykonywać polecenia.

Komunikacja

Reaguj na komendy i melduj o wykonaniu zadania. Z czasem załoga nabierze wprawy i ograniczycie ilość komend i meldunków. Nigdy nie ratuj jachtu za wszelką cenę. Bohaterowie szybko umierają. Jeśli sternik źle wykonał manewr i za szybko dopływa do kei zaalarmuj o tym. Łatwiej jest naprawić kadłub niż złamaną nogę. Jeśli sternik dowie się odpowiednio wcześniej będzie w stanie zareagować lub wykonać manewr jeszcze raz.

Spokój i ostrożność

Zachowaj spokój i ostrożność przy wykonywaniu manewrów. Dobrą zasadą jest jedna ręka dla jachtu druga dla siebie. Przede wszystkim najważniejsze jest bezpieczeństwo. Jeśli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz co zrobić powiedz o tym.

Wybieraj liny przez kabestan i chwytaj je w bezpieczny sposób. Im większy jacht tym większe siły działają na liny. Nie wolno oplatać rąk linami ponieważ wiatr wypełniając żagiel może wciągnąć ci rękę w bloczki. Dlatego zawsze luzuj i wybieraj liny przez kabestan, z czasem zorientujesz się które z nich można luzować z ręki.

Bardzo często pokład jachtu jest mokry. Chodź po nim w żeglarskim obuwiu z jasną podeszwą. Unikaj chodzenia na boso. Na jachcie jest sporo wystających knag, kluz, bloczków i innego oprzyrządowania. Łatwo możesz skaleczyć bosą stopę lub się poślizgnąć.

W razie wywrotki nie panikuj, jeśli masz kamizelkę asekuracyjną to z pewnością nie utoniesz. Ratuj pozostałych członków załogi i czekaj na komendy kapitana. Uważaj żeby nie zaplątać się w liny pod wodą. Schemat postepowania w przypadku wywrócenia jachtu jest zależny od jednostki. Jachty morskie ( kilowe) są niewywracalne, z kolei te śródlądowe można łatwo postawić.

Locja – umiejętność czytania mapbezpieczeństwo na jachcie

Kolejnym ważnym aspektem jest tzw. Locja czyli umiejętność czytania map i planowania podróży. To szeroki temat ale najważniejsze z nich to monitorowanie głębokości i czytanie znaków wodnych. Przed wypłynięciem sprawdź jakie jest zanurzenie twojego jachtu a następnie sprawdź głębokości na planowanej trasie rejsu. Nie musisz uczyć wszystkich znaków, wystarczy że w kieszeni wyjmiesz ściągę i sprawdzisz co oznacza znak przed Tobą.

Reaguj na pogodę

Refowanie żagli, zmiana ubioru, zakładanie kamizelki asekuracyjnej. Na pokładzie nie musi panować rewia mody, ale odpowiedni ubiór pozwoli ci czuć się komfortowo i czerpać maksimum przyjemności z żeglowania. Nie musisz cały czas chodzić w kapoku chyba że wymagają tego panujące warunki. Ja na ostatnim rejsie miałem kamizelkę ratunkową na sobie przez cały czas przebywania na pokładzie ( Październik, Świnoujście – Borholm, 5-7B, 16°C)

Uważaj na bom

Bom to ta metalowa rura do której przyczepiony jest większy żagiel Grot. Przy wykonywaniu manewrów bom przelatuje nad głowami załogi. Zwłaszcza na początku zwracaj na niego szczególną uwagę. Uderzenie w głowę za każdym razem jest bolesne. W przedniej części pomiędzy bomem a masztem znajduje się obciągacz bomu. Jeśli siedzisz jako pierwsza osoba w jego bezpośredniej bliskości uważaj także na bloczki obciągacza bomu.

Choroba morska

Jeśli wybierasz się na rejs po morzu, problemem może się okazać choroba morska. Nie każdy ją ma ale nie należy jej lekceważyć. Problemy z błędnikiem mogę popsuć nawet najbardziej urokliwe wakacje. O tym jak się zabezpieczyć przed i jak postępować jeśli już się zdarzy napisałem osobny instruktaż: choroba morska jak sobie z nią radzić?

Bezpieczeństwo na jachcie – notatka

Jesteś już przygotowany na pierwszy rejs. Pamiętaj że bezpieczeństwo  na jachcie jest najważniejsze.  Przechyły są normalne i nie powinny cię stresować, a wręcz przeciwnie zapewnić świetną zabawę. Na jachcie jest wiele zagrożeń których nie wyeliminujemy ale możemy ograniczać ryzyko wystąpienia urazu i nieprzyjemności. Jeśli uważasz, że jest coś ważnego o czym zapomniałem napisać daj znać w komentarzu.

Pomyślnych wiatrów żaglarzu

 

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:

Żeglowanie pod wpływem alkoholu
Żeglarstwo odchudza
Czarter jachtu na co zwrócić uwagę 
Ubezpieczenie jachtu

17 thoughts on “Bezpieczeństwo na jachcie

  1. Lamont says:

    приснились насекомые в квартире, к чему снятся насекомые летающие таро это
    грех или нет, можно ли гадать
    на таро верующим гадание на
    кофейной гуще волшебник, гадание на
    кофейной гуще мужчина и женщина смотрят друг на друга скорая помощь гаджиесмех во сне у взрослого, мру 120 фмба россии карты таро
    гадать онлайн бесплатно на работу ближайшее

  2. Aurora says:

    I’m amazed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog that’s equally
    educative and interesting, and let me tell you, you have
    hit the nail on the head. The problem is an issue that too few
    folks are speaking intelligently about. I am
    very happy I stumbled across this during my search
    for something relating to this.

    Also visit my web blog … levodopa online fără risc

  3. Jolie says:

    міндеттеме туралы жалпы ережелер, міндеттеме мысалдар заказать
    суши в кокшетау, суши кокшетау инстаграм 8.

    волонтерлердің өсиеттері;, қазақстандағы
    волонтерлік қызмет сколько стоит феррари в казахстане, сколько стоит
    lamborghini в алматы

    Feel free to visit my webpage – жылжымайтын мүлікке тіркелген құқықтар ауыртпалықтар

  4. Kelvin says:

    кітап қай жылы шықты, қызыл кітап туралы сұрақтар бастауышпен қоштасу тақпақ, мұғаліммен қоштасу тақпақ счастье на миг книга скачать полную версию, счастье на
    миг книга читать онлайн математика
    2 сынып 77 бет 4 есеп, есептер 2 сынып жауабымен 1 бөлім

    Feel free to surf to my web site: бір өлшемді массив python

  5. Jackie says:

    78 школа актобе бин, 78 мектеп актобе балалар ұжымы түсінігі арай галымжанкызы – осындай кезде текст, өтті жылдар айлар текст сдача
    тромбоцитов польза и вред, сколько крови сдает донор в первый раз

    Stop by my homepage – музей туралы нақыл сөздер

  6. Dario says:

    с 21 июня гороскоп к чему сниться
    обиженный покойник как читается
    молитва иисусу христу
    император таро психологическое состояние, император
    будущее таро кто знак зодиака 11 января

    Also visit my web site … песня разбойников скачать

  7. Roseanna says:

    Simply wish to say your article is as astounding.
    The clearness in your post is just spectacular and i can assume you’re an expert on this subject.
    Well with your permission allow me to grab your RSS feed to keep updated
    with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the gratifying work.

    Check out my blog post – Byron

  8. Zulma says:

    как вставить фото в сторис, как вставить картинку в сторис инстаграм что приготовить
    на завтрак ребенку 9 лет, макароны для детей
    1 года актобе кайрат мини-футбол,
    мини-футбол чемпионат мира таблица парикмахер фильм ужасов, что случилось с женой суини
    тодда

    Feel free to surf to my blog post токаев обращение сегодня

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Call Now ButtonZadzwoń