Decydując się na czarter jachtu, dobrze jest znać zasady które pozwolą nam cieszyć się wakacjami bez niespodzianek. Wybierając jednostkę na wymarzone wakacje, należy wziąć pod uwagę kilka ważnych kwestii. Do najważniejszych z pewnością należy wybór akwenu, długości trwania rejsu i ilość członków załogi.
Czarter Jachtu – jak wybrać jednostkę?
Wybierając wymarzoną jednostkę na wakacje, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę po jakich akwenach będziemy pływać oraz jak długo będzie trwał nasz rejs. Im większy tym lepszy nie sprawdza się w żeglarstwie śródlądowym. Wielkość jachtu jest związana z jego zanurzeniem. Jeśli wybierzesz dużą jednostkę to może się okazać że nawigacja po akwenach będzie bardzo wymagająca. Wpłyniecie na mieliznę zapewne okaże się bardzo kosztowne nawet jeśli doszło jedynie do niewielkich zarysowań miecza/kilu. Dlatego najpierw sprawdź głębokości na akwenach i w portach które są celem twojej podróży. Ja korzystam z aplikacji Navionics która pierwsze 14 dni jest darmowa ( znajdziesz ją w sklep play i App store).
Kolejną kwestią jest wygoda. Sprawdź ile osób może nocować na jachcie, rozkład koi, ilość łazienek, miejsc do wspólnego spędzania czasu w razie pogorszenia się pogody, i wysokość w najwyższym miejscu w kabinie. Polecam też sprawdzić wielkość i ilość lodówek. To frustrujące kiedy podczas upalnych wakacji musisz decydować czy do lodówki włożyć prowiant czy piwo. Kolejną rzeczą którą powinniśmy sprawdzić jest stan jachtu oraz jego wyposażenie.
Na co zwrócić uwagę – czarter jachtu.
Najważniejsze mamy już za sobą. Gdy wybrałeś interesującą cię jednostkę przechodzimy do konkretów. Stan techniczny jachtu i wyposażenie. W pierwszym etapie wybieramy jednostkę na podstawie zdjęć, dlatego muszę wtrącić… Podczas odbioru jachtu znajdujesz się w niekomfortowej sytuacji. Gdyby okazało się, że coś jest nie tak, nie bardzo masz wyjście z sytuacji. Innego jachtu nie zarezerwujesz z dnia na dzień a rodzina czeka z walizkami na zaokrętowanie. Dlatego na etapie rezerwacji poświęć trochę więcej czasu i poszukaj opinii na temat jachtu i firmy czarterującej. Niestety nie możesz zrobić nic więcej, pozostaje zaufanie, że zdjęcia przedstawiają rzeczywistość a gość jest wiarygodny.
Czarter jachtu – jak wygląda odbiór?
Kiedy przyjeżdżasz na odbiór jachtu najchętniej od razu rozpoczął byś od rozpakowania walizek, ale spokojnie- zachowaj zimną krew. Dobrym nawykiem jest słuchać co ma do powiedzenia armator. Jeśli czegoś nie zrozumiałeś to poproś aby powtórzył. To nie wstyd że czegoś nie wiesz. Musisz być pewny że potrafisz obsługiwać wszystkie urządzenia, wiesz gdzie jest przycisk MOB, DISTRESS i jak wezwać pomoc . Dobrym nawykiem jest otworzyć wszystkie drzwiczki i szufladki. Jeśli urwana klamka (przyklejona na super glue) po poprzednikach ma odpaść to najlepiej jeśli to zdarzy się podczas odbioru. Sprawdź obsługę silnika, poziom naładowania akumulatorów, zapytaj czy wszystkie zegary działają prawidłowo jak przełączać się z 220/12V itd.
Uruchom silnik, sprawdź czy działają biegi do przodu i do tyłu a z otworu kontrolnego wylatuje woda. Niepoprawnie działający układ chłodzenia może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Sprawdź czy na jachcie jest autoster i zapytaj jak go rozłączyć w przypadku awarii. Przejrzyj dokładnie pokład, puść wodę z kranu ( zlew może być zatkany), zrób zdjęcia uszkodzonych miejsc i rys, zgłoś je armatorowi, dzięki temu zabezpieczysz się przed ewentualnym obciążeniem kosztami naprawy.
Zawsze przeglądam stan wszystkich elementów przymocowanych do pokładu, czy słupki relingów, mocowania want (stalowe olinowanie może być uszkodzone w miejscach okuć), sztagu i achtersztagu nie są powyginane, zardzewiałe. Przyglądam się nakrętką, knagom i innym stałym częścią jachtu czy nie są poluzowane. Sprawdź działanie wind, fałów i rollerów. Sprawdź liczbę korb do kabestanów czy wszystkie pasują i poprawnie działają. Przeprowadź inspekcję olinowania, przetarte i naderwane liny powinny zostać wymienione. Stań przed masztem i spójrz czy nie jest wygięty, zwróć też uwagę na miejsce kontaktu bomu z wantami. Kontrole ożaglowania zrobisz przed wypłynięciem. Ja zanim wypłynę, oprócz selfie, robie także zdjęcie jachtu zewnątrz. We właściwościach zdjęcia zapisze się data i godzina, więc w razie nieporozumień przy zdaniu jachtu, będziesz mógł sprawdzić czy ta ryska już była czy nie.
Zaokrętowanie
Po wniesieniu bagaży zorganizuj pierwsze spotkanie z załogą na temat bezpieczeństwa. To nie żarty. Pokaż załodze, gdzie znajdują się środki ratunkowe, dostęp do nich zawsze powinien być łatwy i szybki. Sprawdź czy ich ilość jest adekwatna do ilości i rozmiarów twojej załogi. Ilość środków ratunkowych regulują przepisy w zależności od akwenu. Przypomnij jak z nich korzystać i w jakich sytuacjach, co oznaczają sygnały ratunkowe i jak się zachowywać w sytuacjach awaryjnych. Niech każdy dopasuje rozmiarem kamizelkę ratunkową do swojej postury, zwłaszcza jeśli dzieci biorą udział w podróży. Pokaż gdzie jest przycisk MOB i DISTRESS, wytłumacz kiedy z nich korzystamy. Omów schemat postepowania człowieka za burtą. Sprawdź obowiązkowe wyposażenie łodzi odbijacze, koło ratunkowe, apteczka, bosak, pagaje, gaśnica oraz kotwica. Omów zasady korzystania z toalety. Nikt o to nie zapyta ponieważ to krępująca sprawa. Warto o tym powiedzieć od razu niby że w żartach. Pokaż gdzie włącza się oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne.
Najważniejsze podczas rejsu jest bezpieczeństwo. Wakacje będą udane jeśli wszyscy członkowie załogi będą czuć się bezpiecznie a kapitan będzie zachowywał się odpowiedzialnie. Rejs który organizujesz może być na tyle spontaniczny i szalony na ile pozwala najbardziej wystraszony członek załogi. Zadbaj o to aby wakacje były fajne dla wszystkich.
Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:
Żeglowanie pod wpływem alkoholu
Żeglarstwo odchudza
Szkoda na mieliźnie
Ubezpieczenie jachtu