Zmiany w przepisach regatowych żeglarswa 2021-2024

zmiany w przepisach regatowych żeglarstwa

Co cztery lata przepisy regatowe żeglarstwa są aktualizowane. W nowej edycji przepisów na 2021-2024 nie znajdziemy żadnych radykalnych zmian. W tej edycji mamy do czynienia ze zmianami kosmetycznymi które zostały wprowadzone ponieważ wynikają ze stosowanej praktyki regatowej oraz uproszeczenia pojęć aby ograniczyć możliwości interpretacyjne w przypadku protestów. Należy również wspomnieć o tym ze mamy coraz więcej jachtów foiliujących co także znalazło odzwierciedlenie w aktualnych przepisach.

Co się zmienia w przepisach regatowych żeglarstwa na 2021-2024r?

Omówienie całych przepisów wymaga co najmniej  kilkunasto-godzinnego szkolenia. Zakładam, że osoba która czyta poniższy tekst zna przepisy regatowe żeglarstwa i je rozumie. Ja skupiłem się jedynie nad pokazaniem zmian, w stosunku do poprzednich przepisów których ważność zakończyła się w 2021r. Jeżeli potrzebujesz omówienia zmian to na dole strony znajdziesz link do webiaru sędziego Michała Jodłowskiego, który omawia je na przykładach.

Sygnały wyścigu, nowy przepis 37.

Gdy komisja Regatowa wystawi flagę v z jednym sygnałem dźwiękowym, wszystkie jachty oraz łodzie oficjalne i wspierające muszą, jeśli to możliwe monitorować kanał komunikacji komisji regatowej w oczekiwaniu na informacje dotyczące działań ratunkowych. Flaga biała z czerownym X.

Przepis 1.1 – udzielanie pomocy

Jacht, zawodnik lub osoba wspierająca muszą udzielić wszelkiej możliwej pomocy każdej osobie lub statkowi będącemu w niebezpieczeństwie.

Definicja Znak

Obiekt, co do którego instrukcja żeglugi wymaga, aby jacht pozostawił go po określonej stronie, statek komisji regatowej ograniczający linię startu lub mety, który jest otoczony wodą żeglowną oraz przedmiot celowo przymocowany do takiego obiektu lub statku. Jednakże, lina kotwiczna nie stanowi części znaku.

Definicja Miejsce przy znaku

Miejsce dla jachtu umożliwiające pozostawienie znaku po wymaganej stronie. Ponadto

(a) miejsce na dożeglowanie do znaku, gdy kursem właściwym jachtu jest żeglowanie blisko niego, i

(b) miejsce do okrążenia lub minięcia znaku konieczne do przebrania trasy przebycia trasy bez dotykania znaku (…)

Definicja Ukończenie, Start – przepis 30. (kary startowe)

Jacht, kadłub i osprzęt pozycji normalnej, załoga, itp. -> kadłub ( Przekroczenie linii startu lub mety przez kadłub jachtu jest zaliczane jako falstart lub ukończenie wyścigu. Przekroczenie linii przez bukszpryt, spinaker i inne oprzyżadowanie jachtu nie ma znaczenia). 

Przepis 2 – Żeglowanie Fair

Jacht i jego właściciel muszą współzawodniczyć zgodnie z ideą fair play i uznanymi zasadami walki sportowej. Jacht może być ukarany na podstawie niniejszego przepisu jedynie w przypadku, gdy naruszenie powyższych zasad zostało wyraźnie ustalone. Karą za złamanie tego przepisu jest dyskwalifikacja lub dyskwalifikacja nie podlegająca odrzuceniu.

Przepis 16.2 – Zmienianie kursu

Dodatkowo, na kursie na wiatr, gdy jacht na lewym halsie ustępuje przez przechodzenie po zawietrznej jachtu na prawym halsie, wówczas jacht na prawym halsie nie może odpaść w sposób, który zmuszałby jacht na lewym halsie do natychmiastowej zmiany kursu w celu kontynuowania ustępowania.

Nowy przepis 20.4 – miejsce do zwrotu na wiatr

Dodatkowe wymagania dotyczące okrzyków

(a) Gdy panujące warunki sprawiają, że okrzyk może nie być usłyszany, jacht musi również wyraźnie zasygnalizować swoją potrzebę do miejsca do zwrotu na wiatr lub swoją odpowiedź.

(b) Zawiadomienie o regatach może zawierać alternatywny sposób żądania miejsca do zwrotu na wiatr  lub odpowiadania na takie żądanie i wymagać od jachtów ich stosowania.

Definicja Znak

Obiekt, co do którego instrukcja żeglugi wymaga, aby jacht pozostawił go po określonej stronie, statek komisji regatowej ograniczający linie startu lub mety, który jest otoczony wodą żeglowną oraz przedmiot celowo przymocowany do takiego obiektu lub statku. Jednakże, lina kotwiczna nie stanowi części znaku.

Przepis 41 – pomoc z zewnątrz

Jachtowi nie wolno otrzymywać pomocy z jakiegokolwiek zewnętrznego źródła z wyjątkiem:

  • pomocy dla członka załogi, który jest chory, ranny lub znajduje się w niebezpieczeństwie; (…)

Jednakże jacht, który uzyskał znaczącą przewagę w wyścigu wynikającą z pomocy udzielonej na podstawie przepisu 41(a) może być protestowany i ukarany; kara ta może być mniejsza niż dyskwalifikacja.

Przepis 42.3(c) – Niedozwolone środki napędowe, pompowanie

Z wyjątkiem kursu na wiatr, gdy możliwy jest surfing (gwałtowne przyspieszanie w dół fali), ślizg lub foiling,

(1) w celu zainicjowania surfingu lub ślizgu, każdy żagiel może być zapompowany tylko raz dla każdej fali lub podmuchu wiatru, lub

(2) w celu zainicjowania w foilingu, każdy żagiel może być zapompowany dowolną ilość razy.

Nowy przepis 43.2 – Uniewinnienie

Jacht, który jest uniewinniony ze złamania przepisu nie musi przyjmować kary i nie może zostać ukarany za złamanie tego przepisu

Przepis 47 – wyrzucanie śmieci

Zawodnikom i osobom wspierającym nie wolno świadomie wyrzucać śmieci do wody. Przepis ten obowiązuje przez cały czas przebywania na wodzie. Kara za złamanie tego przepisu może być mniejsza niż dyskwalifikacja.

Przepis 48.2 – Ograniczenia dotyczące załogi

Żadna osoba znajdująca się na pokładzie nie może celowo opuścić jachtu, z wyjątkiem, gdy następuje to z powodu choroby lub zranienia, w celu udzielenia pomocy osobie lub statkowi w niebezpieczeństwie lub w celu pływania. Osoba opuszczająca jacht przypadkowo lub celu pływania musi powrócić na pokład do kontaktu fizycznego z jachtem, zanim załoga rozpocznie żeglugę do następnego znaku.

Nowy przepis 50.1 (c) – pasy trapezowe

Uwaga: przepis 50.1 (c) nie ma zastosowania do 1 stycznia 2023.

Pas trapezowy noszony przez zawodnika, który może być użyty do utrzymywania zawodnika na trapezie, musi być w standardzie szybkiego uwalniania w zgodzie z ISO 10862, umożliwiając zawodnikowi wypięcie się z haka lub innego rodzaju mocowania w dowolnym momencie. Przepis klasowy może zmienić ten przepis dopuszczając pasy trapezowe niebędące w standardzie szybkiego uwalniania, ale przepis klasowy nie może zmienić wymogu spełniania ISO 10862 przez pasy w standardzie szybkiego uwalniania.

Przepis 56.1 – sygnały mgłowe i światła

Gdy wymagają tego względy bezpieczeństwa Gdy ma takie na wyposażeniu, jacht musi stosować sygnały mgłowe oraz nosić światła wymagane przez Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu (MPZZM) lub stosowne przepisy państwowe.

formularz protestowy – preambuła częściowa

Formularz protestowy, który był zawarty w poprzednich edycjach tej książki, został zastąpiony formularzem Prośby o rozpatrywanie. Nowe formularze są dostępne w różnych formatach na stronach internetowych World Sailing oraz Polskiego Związku Żeglarskiego.

Należy zwrócić uwagę, że przepisy regatowe żeglarstwa nie wymagają użycia konkretnego formularza.

Przepis 62.1 (b) – Zadośćuczynienie

(…) obrażenie ciała lub uszkodzenie sprzętu w wyniku działania jachtu łamiącego przepis części 2, który przyjął odpowiednią karę lub na który nałożono karę lub statku niebędącego w wyścigu, który miał obowiązek ustępowania lub którego wina została orzeczona zgodnie z MPZZM lub państwowymi przepisami prawa drogi;

Nowy przepis 64.1 – Standard dowodowy i zmiana klasyfikacji próśb

(a) Zespół protestowy musi podejmować swoje decyzje na podstawie prawdopodobieństw, chyba że przepis, którego złamanie jest zarzucane, stanowi inaczej.

(b) (…)

(c) Zespół protestowy musi traktować każdą sprawę jako proces, prośbę o zadośćuczynienie lub inną prośbę zgodnie z informacją zawartą w pisemnej prośbie lub zarzucie oraz ze zeznaniami złożonymi w trakcie rozpatrywania. Zmiana klasyfikacji sprawy jest dozwolona, jeżeli jest to zasadne.

Nowe przepisy 64. 6 – Kary uznaniowe

Gdy jacht zgłosi przed upływem czasu protestowego, że złamał przepis podlegający karom uznaniowym, zespół protestowy musi zadecydować o stosownej karze po zebraniu dowodów od tego jachtu oraz świadków, których uzna za stosownych.

Przepis A5.1 – Wyniki określane przez KR

Jacht, który nie wystartował, nie przebył trasy lub nie ukończył, nie wypełnił wymagań przepisu 30.2, 30.3, 30.4 lub 78.2, lub który przyjmuje karę zgodnie z przepisem 44.3(a), lub wycofuje się, otrzymuje od komisji regatowej stosowne punkty bez rozpatrywania. Jedynie zespół protestowy może podjąć dodatkowe działania pogarszające wynik punktowy jachtu.

NSC – Nie przebył trasy

Dodatek B – Przepis 26

– procedura 5 minutowa dla startów na wiatr

– procedura 3 minutowa dla startów na półwietrze

Dodatek B – przepis A8.1

Jeżeli w serii wyścigów istnieje remis punktowy pomiędzy dwiema lub więcej deskami, musi być on rozstrzygnięty na korzyść deski mającej najlepszy pojedynczy odrzucony wynik punktowy dla każdej deski układa się listę odrzuconych wyników w kolejności od najlepszego do najgorszego i w pierwszym punkcie (punktach) gdzie występuje różnica, remis rozstrzyga się na korzyść deski (desek) z najlepszymi wynikami punktowymi.

Dodatek F – Definicja Wywrócona

Deska jest wywrócona, gdy:

(a) jej latawiec jest w wodzie,

(b) jej linki są splątane z linkami innej deski, lub

(c) zawodnik, wyraźnie przez przypadek i na znaczący czas,

(1) wpadł do wody lub

(2) został odłączony od kadłuba.

Dodatek F – Definicja Podnoszenie się

(a) Deska podnosi się od momentu utracenia sterowności do momentu odzyskania sterowności, chyba, że jest wywrócona.

(b) Deska podnosi się od momentu, gdy jej latawiec wyjdzie z wody do momentu uzyskania przez nią sterowności.

Dodatek F – przepis 26

Minuty do sygnału startu Sygnał optyczny Sygnał dźwiękowy Znaczenie
3 Flaga klasy Jeden Sygnał ostrzeżenia
2 Flaga U lub czarna Jeden Sygnał przygotowania
1 Opuszczenie flagi U lub czarnej Jeden długi Jedna minuta
0 Opuszczenie flagi klasy Jeden Sygnał startu

 

Dodatek F – przepis 44.1(b)

Jeżeli deska spowodowała obrażenie ciała, uszkodzenie sprzętu lub splątanie linek, lub pomimo przyjętej kary uzyskała znaczącą przewagę, lub znacząco pogorszyła wynik innej deski, w wyścigu lub serii łamiąc przepisy, jej karą musi być wycofanie się.

To już wszystkie zmiany w przepisach regatowych żeglarstwa na 2021-2024r. Jeżeli chcesz posłuchać komentarza do zmian w poszczególnych przepisach zachęcam do obejrzenia webinaru sędziego Michała Jodłowskiego,(sędzia klasy międzynarodowej, członek kolegium sędziów)  prowadzonego przez Piotra Kule  na kanele Polskiego Zwiazku Żeglarskiego. kliknij tutaj aby posłuchać webinaru

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:

10 najczęstrzych trików ubezpieczycieli
Ranking ubezpieczeń żeglarskich na 2021r
Świadomy zakup jachtu – badanie kadłuba
O czym powinieneś wiedzieć przed zakupem ubezpieczenia?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zadzwoń