Utrata wartości jachtu po pierwszej kolizji.

Jak pierwsza kolizja wpływa na utratę wartości jachtu?

Luksusowe jachty, symbol prestiżu i swobody, stanowią marzenie dla wielu miłośników żeglarstwa. Jednakże, paradoksalnie, pierwsza kolizja może okazać się ciosem dla ich wartości. Przyjrzymy się temu nietypowemu zjawisku, które sprawia, że nieskazitelna dotąd jednostka pomimo profesjonalnej naprawy staje się mniej atrakcyjna dla potencjalnych nabywców.

Uszkodzenie dziobu po napłynięciu na nabrzeże w trakcie naprawy.

Kupując jacht, inwestorzy oczekują, że będą cieszyć się nim przez długie lata bez widma uszkodzeń. Dlatego też, gdy dochodzi do kolizji, ta pierwsza, jest dla wielu właścicieli bolesnym iosem. Okazuje się, że mimo profesjonalnej naprawy, jacht utracił coś, co trudno odtworzyć – swoją nieskazitelną historię.

Statystyki rynkowe pokazują, że jacht używany, który nigdy nie doznał uszkodzeń, może mieć znacznie wyższą wartość niż poddany profesjonalnej naprawie po kolizji. Ta utrata wartości może sięgać nawet kilkudziesięciu procent, co stanowi znaczny kontrast w porównaniu do jachtu który nigdy nie był uszkodzony.

Ocena Szkód i Utraty Wartości:

W sytuacji kolizji, kluczową rolę odgrywa rzeczoznawca specjalizujący się w tego rodzaju jednostkach. Jednym z ekspertów w Polsce jest rzeczoznawca Krzysztof Kluza, który zdobył uznanie w branży jachtowej. Jego wieloletnie doświadczenie pozwala mu na precyzyjne określenie zakresu szkód oraz prognozowanie utraty wartości.

Kluza podkreśla, że nie tylko koszty naprawy decydują o finalnej wartości jachtu. Wielokrotnie pomija się subtelne aspekty, takie jak reputacja jednostki, potencjalne problemy ukryte w strukturze, czy nawet zaufanie potencjalnych nabywców do historii jachtu. Wartość estetyczna i bezpieczeństwo, mimo nawet najbardziej precyzyjnych napraw, mogą pozostać pod znakiem zapytania. Nie mamy bowiem pewności czy uszkodzenie zostało dobrze zdiagnozowane a naprawa wykonana zgodnie ze sztuką. Np. w przypadku wpłynięcia na mieliznę uszkodzenia mogą pojawić się w dowolnym miejscu i co gorsza siła  może uszkodzić elementy konstrukcyjne jachtu co jest trudne do zdiagnozowania bez odpowiednich przyrządów.

Perspektywa Rynkowa:

Zmiana podejścia do rynku naprawianych, używanych jachtów jest nieunikniona. Wraz z rosnącą świadomością klientów, coraz większa liczba inwestorów zaczyna zwracać uwagę na historię jednostki przed zakupem. Otwiera to nowe perspektywy dla branży rzeczoznawstwa jachtowego, a eksperci, tacy jak Krzysztof Kluza, stają się kluczowi dla właścicieli jachtów pragnących odpowiednio udokumentować sposób i zakres przeprowadzanej naprawy.

W przypadku szkód rozliczanych z OC sprawcy, kluczowym jest udowodnienie wartości szkody oraz faktu, że przy pierwszej szkodzie jacht z pewnością utracił co najmniej 2% wartości niezależnie od wielkości uszkodzenia.

Wnioskiem jest, że pierwsza kolizja jachtu nie tylko wpływa na jego stan techniczny, ale także na wartość rynkową. Zmieniające się spojrzenie nabywców i rosnące oczekiwania co do historii jednostki sprawiają, że rzeczoznawcy specjalizujący się w jachtach stają się niezastąpieni, a ich rola kluczowa dla zrozumienia i oceny utraty wartości po kolizji.

 

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:

Badanie kadłuba jachtu
Świadomy zakup jachtu- badanie kadłuba
Nieniszcząca metoda badania laminatu
Anody -kluczowa ochrona przed korozją

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Call Now ButtonZadzwoń