Anoda na jachcie stalowym – kluczowa ochrona przed korozją

Anoda na jachcie stalowym jest nieodłącznym elementem ochrony przed korozją. Zazwyczaj jest ich kilka. Ich rola jest niezwykle istotna dla trwałości i bezpieczeństwa jachtu. W tym artykule przyjrzymy się bliżej, do czego służą anody na jachcie stalowym oraz jaką rolę odgrywają w ochronie kadłuba przed korozją chemiczną.

Anoda na jachcie jest metalowym elementem, najczęściej wykonanym z cynku lub aluminium, który jest mocowany do kadłuba lub innych metalowych części jachtu. Jej zadaniem jest zapobieganie korozji elektrochemicznej, znanej również jako korozja galwaniczna. Ta forma korozji zachodzi, gdy różne metale są w kontakcie z elektrolitem, w tym przypadku z wodą morską.

Działanie anody polega na przyciąganiu korozji do siebie, stając się „ofiarą” w procesie elektrochemicznym. Anoda, będąc bardziej reaktywną chemicznie niż stal, przyciąga korozję i chroni główne metalowe części jachtu przed jej działaniem. Dzięki obecności anody, korozja skupia się na samej anodzie, która stopniowo się zużywa w procesie ochrony jachtu.Anoda działa tylko na określonym obszarze. Ich rozmieszczenie i ilość powinna wynikać z obliczeń. Zbyt duża ilość anod na jachcie zaburza równowagę elektrochemiczną. Ta z kolei powoduje szybsze ich zużycie, co zwiększa koszty eksploatacyjne.

Anoda zabezpiecza jacht przed korozją

Główne zagrożenie dla kadłuba jachtu stalowego to korozja chemiczna. Woda morska jest elektrolitem, który prowadzi do reakcji elektrochemicznych między różnymi metalowymi elementami jachtu. Bez odpowiedniej ochrony, korozja może powodować stopniowe niszczenie kadłuba, co zagraża jego trwałości i bezpieczeństwu. Korozja elektrochemiczna jest szczególnie niebezpieczna z uwagi na to że atakuje dowolne miejsca na jachcie które są podatne na reakcje. Może się zdarzyć że korozja będzie bardzo zaawansowana ale kompletnie niewidoczna z zewnątrz ponieważ zasłania ją warstwa antyfulingu i od wewnątrz ponieważ rozwija się w trudno dostępnym miejscu np. pod innymi instalacjami lub wygłuszeniem.

Anody na jachcie stalowym tworzą tzw. „system ochrony katodowej”. Korzystając z właściwości elektrochemicznych, anody przyciągają korozję do siebie i odwracają procesy chemiczne, które prowadzą do korozji. Chronią w ten sposób metalowe części jachtu, takie jak kadłub, wały śrub napędowych, sterówki czy inne elementy, które są narażone na działanie wody morskiej.

Ważne jest, aby pamiętać, że anody na jachcie stalowym wymagają regularnej konserwacji i kontroli. Ze względu na ich charakter „poddawania się” korozji, anody muszą być okresowo sprawdzane pod kątem zużycia i wymieniane, gdy są zbyt zużyte. Niedostateczna ochrona anod może prowadzić do wystąpienia korozji na kadłubie i innych elementach jachtu.

Kiedy wymienić anody na jachcie stalowym?

Zurzycie anody rozpoznasz po kolorze. Nowe mają kolor srebrzysty natomiast zużyte stają się jasne. Kolejną widoczną cechą jest struktura powierzchni. Nowe są gładkie a zużyte porowate jak gąbka. Zużyta anoda jest bardziej krucha i rozpada się pod uderzeniem młotka. Spójrz na zdjęcie i wszystko będzie jasne.

Rodzaje montażu anod na jachtach stalowych.

Istnieją dwie metody montażu anod na jachcie stalowym. Pierwsza to montaż za pomocą śrub, druga to spawanie do kadłuba. Osobiście uważam, że spawanie daje lepszą ochronę z uwagi na większą powierzchnię przewodności elektromagnetycznej. W przypadku montażu na wale śruby nie ma innego wyjścia jak skręcanie.

Podsumowując, anody na jachcie stalowym odgrywają niezwykle ważną rolę w ochronie przed korozją chemiczną. Dzięki swojemu działaniu elektrochemicznemu, przyciągają korozję i chronią główne metalowe części jachtu. Pamiętaj, że czas życia anody zależy od różnych czynników, takich jak rodzaj wody, w której pływasz, czas trwania żeglugi i warunki atmosferyczne. Regularna konserwacja anod i ich wymiana są kluczowe, aby zapewnić trwałą ochronę kadłuba i cieszyć się bezpieczną żeglugą na jachcie stalowym.

 

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:

Osmoza na jachcie
Śruby napędowe do jachtów
Skalopsy na jachcie
Co to jest sekstant?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Call Now ButtonZadzwoń