Porównanie technologii Roax z tradycyjną technologią wiercenia.
Wrzeciona wiertarskie o nazwie ROAX (RO.AX – Rotoaxial spindle technology) to najnowocześniejsze rozwiązanie dedykowane do wiercenia dostępne na rynku. System ROAX został wprowadzony na rynek w2012r i do dziś jest najbardziej efektywnym systemem wiercenia dostępnym na rynku. Umożliwia wiercenie z prędkością obrotową 8000obr/min co znacznie wpływa na poprawę jakości wiercenia i znacznie przyspiesza wykonywanie operacji wiercenia.
Charakterystyka ogólna
Zastosowanie łożysk igiełkowych umożliwia zwiększenie średnicy trzpienia z 16mm do 20mm, dzięki temu zwiększamy jego odporność na siły zginające oraz wrażliwość na drgania o 244% ( w porównaniu do klasycznego rozwiązania dostępnego na runku).
Stasze rozwiązanie jest wyposażone w podwójny system prowadzenia na wale mający ograniczać luz osiowy między wrzecionem łożyskiem a jego obudową. W technologii ROAX zastosowano pojedyncze łożysko igiełkowe wspierające trzpień którego bicie osiowe jest prawie zerowe, wrzeciono jest aktywowane pneumatycznie. Zastosowano także specjalne tuleje powlekane PTFE (Teflon) które zapobiegają zjawisku tarcia pomiędzy elementami metalowymi. Gumowy pierścień umieszczony na wrzecionie, zabezpiecza łożyska igiełkowe przed zanieczyszczeniami. Trzpień jest wyposażony w mocowanie typu Weldon które znacznie przyspiesza i ułatwia wymianę narzędzia a jednocześnie jest pozbawiony potencjalnych źródeł drgań (tj. śruby mocującej).

Przekazywanie napędu
Przekładnie zębate przekazują siły promieniowe bezpośrednio na wrzeciono kompensując w ten sposób naturalne luzy a także te które powstają w wyniku naturalnego zużycia.
Konserwacja (obieg smarowania)
starsze rozwiązanie: dedykowane 2-3 punkty dostępowe na całym bloku wiercenia, smarowniczki umiejscowione tak aby smar rozprzestrzeniał się po całej przekładni. Operacja była przeprowadzana przy założonych wrzecionach bo tylko w ten sposób smar mógł być przekazywany na wszystkie przekładnie
Roax to jednopunktowe smarowanie wrzeciona zapewnia bezpośrednią i skuteczną ochronę. Operacja odbywa się gdy wrzeciona wiertarki nie pracują, a smar jest automatycznie przekazywany na mechanizmy. Konserwacja wrzecienników jest znacznie szybsza i prostsza ponieważ wymaga wykonania minimum operacji. Dostęp do smarowniczek nie wymaga odkręcania osłon. Każdy wrzeciennik posiada własny pkt smarowania dzięki czemu mamy pewność, że wszystkie wrzeciona są prawidłowo nasmarowane.
Wysunięcie wrzeciennika następuje za pomocą doprowadzenia powierza do komory wrzeciennika. Powietrze redukuje wstrząsy powstające przy pierwszym kontakcie narzędzia z materiałem co wydłuża żywotność układu i sprawia że pierwszy kontakt jest mniej agresywny.
Blok Wiercenia
starsze rozwiązanie: blok wiercenia składał się z 3 części, wszystkie musiały być do siebie perfekcyjnie dopasowane w celu uniknięcia niedokładności.
Roax: blok wiercenia składa się z 2 części główny blok i pokrywa. Pasowanie 2 części oraz utrzymanie równoległości pomiędzy wrzecionami jest znacznie prostsze.

Zaprojektowanie wrzeciona od nowa pozwoliło na zmniejszenie liczby elementów z 21 do 14. Pewność działania zależy od ilości czynników które mogą zawieść. Dzięki mniejszej ilości części osiągamy większą niezawodność działania. Zmiana budowy wrzecienników pozwoliła na zwiększenie skoku osiowego o 15mm dzięki czemu mamy do dyspozycji większy zakres skoku wrzeciona. System mocowania w śrub imbusowych M5 został zastąpiony śrubą M8 co znacznie zwiększyło siłę mocowania narzędzia do wrzeciennika.

Podsumowując zmiany konstrukcyjne i technologiczne wprowadzone w nowej technologii ROAX otrzymujemy:
– Wał o powiększonej średnicy Ø 20mm
– Zerowe bicie osiowe
– Wzrost obrotów do 8.000 obr./min
– Brak wibracji
– Mniejsza liczba elementów składowych
– Najszybszy montaż/demontaż narzędzi ( mocowanie typu Weldon)
– Nowy pneumatyczny system amortyzujący
– Unikalny system ochrony przed kurzem dla obiegu smarowania point-to-point
Szereg opisanych powyżej zmian konstrukcyjnych przekłada się bezpośrednio na szereg zalet dla użytkownika:
Powiększona średnica trzpienia – zwiększona sztywność
Zerowe bicie osiowe wrzeciona – większa dokładność
Mocowanie typu Weldon – brak konieczności użycia narzędzi
Większa powierzchnia styku przekładni – redukcja hałasu, mniejsze zużycie i drgania
Zwiększona prędkość obrotowa – zwiększa prędkość wiercenia
Zmniejszona ilość komponentów – większa niezawodność
Nowy metoda montażu/ demontażu – skraca czas przezbrojeń
Pneumatyczny system amortyzujący wrzeciono – redukuje wstrząsy
Nowy układ smarowania – poprawia efektywność i szybkość konserwacji
Nowy system ochrony przed kurzem, pyłem – większa żywotność
Technologa ROAX była opatentowana od 2012r jako innowacyjny w skali świata do 5 lat system eliminacji drgań wrzeciona (RO.AX – Rotoaxial spindle technology)
wprowadzony w 2012 roku zwiększający jakość i dokładność wymiarową obróbki.
(Patent No. MO2007A000361 – on the sealing we equip on Ro.Ax. spindle; No. MO2006A000374 – Ro.Ax. spindle). Na dzień dzisiejszy technologii jest już stosowana u większości producentów maszyn, a zalety jakie oferuje predysponują do wyparcia z rynku poprzedniego rozwiązania.