Jak oglądać jacht przed zakupem?

oględziny jachtu

Zakup jachtu to dla wielu spełnienie marzeń, ale także poważna inwestycja, która wymaga rozwagi i dokładnego sprawdzenia stanu technicznego jednostki. Nie zależnie od tego czy jacht kupujesz dla siebie czy inwestycyjnie podejście do oględzin jest takie samo.

Nazywam się Krzysztof Kluza, jestem rzeczoznawcą z wieloletnim doświadczeniem i dzięki mojej wiedzy pomagam klientom unikać kosztownych pomyłek. Podpowiem Ci, na co zwrócić uwagę podczas oględzin jachtu, aby świadomie podjąć decyzję o zakupie.

  1. Stan kadłuba

Kadłub jest fundamentem każdego jachtu. Sprawdź, czy na jego powierzchni nie ma:

  • Pęknięć żelkotu (powierzchniowej warstwy ochronnej).
  • Uszkodzeń strukturalnych, takich jak odkształcenia czy rozwarstwienia laminatu.
  • Oznak osmozy – małych pęcherzyków na powierzchni, które mogą wskazywać na proces degradacji laminatu.

Obejrzyj dokładnie czy kształt kadłuba ma równą obłą linie. Najczęściej uszkodzenia powstają ok 0,5m nad wysokością lustra wody przy kontakcie z keją. Jeśli widzisz załamanie sprawdź wewnątrz kadłuba jak wyglądają okolice tego miejsca. Jeśli jacht jest oklejony folią reklamową zarysowania mogą ukrywać się pod nią. W kolejnym kroku sprawdź:

  • Podwięzia wantowe
  • Mocowanie sztagu i achtersztagu
  • Mocowanie kilu lub skrzynka mieczowa
  • Mocowanie płetwy sterowej

Szukaj w tych miejscach pęknięć, pajączków i śladów naprawy. Sprawdź czy okucia masztu trzymają się stabilnie. Oceń zużycie tych okuć. Jeżeli znajdziesz pęknięcia wokół krytycznych elementów tj, kilu, miecza, pilersu czy podwięzi wantowych istnieją specjalistyczne badania które mogą pomóc w ocenie uszkodzeń ( metoda ultrasonograficzna, metoda aktywej termowizji).

  1. Silnik i napęd

Silnik to jedno z najważniejszych urządzeń na jachcie. Podczas oględzin:

  • Sprawdź, czy silnik uruchamia się bez problemów i nie wydaje nietypowych dźwięków. Silnik uruchamiaj zimny. Jeżeli dym wylatujący z wydechu jest niebieskawo szary to jest to problem.
  • Obejrzyj miejsca, w których silnik łączy się z kadłubem, pod kątem przecieków oleju lub paliwa.
  • Oceń stan śruby napędowej i wału napędowego.

Pamiętaj, że nawet małe luzy w układzie napędowym mogą być sygnałem poważniejszych problemów. Silnik musi pracować równo i odpalać na strzał nawet na zimno – od tego zależy twoje bezpieczeństwo.

  1. Osprzęt pokładowy

Sprawdź działanie wszystkich elementów osprzętu, takich jak:

  • Kabestany i bloczki – czy obracają się płynnie i nie mają śladów korozji.
  • Wanty i sztagi (lina stalowa podtrzymująca maszt) – oceń, czy nie mają oznak zużycia. Sprawdź czy w miejscu zarobionych końcówek wszystkie włókna stalowe trzymają się stabilnie „beczki”.
  • Maszt i bom – sprawdź ich stan pod kątem pęknięć lub odkształceń.
  • Stan ożaglowania – oceń ilość i przydatność ożaglowania do dalszej żeglugi. Żagle to kosztowny element wyposażenia.
  1. Wnętrze jachtu

Stan wnętrza może powiedzieć wiele o tym, jak jacht był używany i konserwowany. Oceń:

  • Czy w kabinach nie ma śladów wilgoci, pleśni lub zacieków wodnych.
  • Stan instalacji elektrycznej – sprawdź, czy działają wszystkie światła, gniazdka i urządzenia  nawigacyjne. Pewnie będziesz się z tym czuł niekomfortowo ale powinieneś zajrzeć do każdej szafki i do każdej szuflady.
  • Stan zbiorników paliwa, wody i systemów sanitarnych. Użyj każdego kranu i toalety.
  1. Dokumentacja i historia jachtu

Zanim zdecydujesz się na zakup, zapoznaj się z dokumentacją jednostki. Zwróć uwagę na:

  • Książkę serwisową – regularnie prowadzona dokumentacja serwisowa świadczy o odpowiedniej konserwacji. Jeśli właściciel sam przeprowadzał remonty to pewnie prowadził jakieś notatki w zeszycie co było wykonywane.
  • Historię jednostki – czy była używana zgodnie z przeznaczeniem, np. rekreacyjnie czy regatowo.
  • Podając rzeczoznawcy nr HIN kadłuba można sprawdzić jego historie szkodową.
  • Certyfikaty CE – potwierdzają, że jacht spełnia europejskie normy bezpieczeństwa. Brak tego certufikatu jest problematyczny jeśli chcesz używać jednostkę komercyjnie.
  1. Test na wodzie

Nie kupuj jachtu bez testowego rejsu. Podczas pływania:

  • Sprawdź manewrowość jednostki. Oceń jak reaguje na ster. Czy są wibracje czy autopilot działa prawidłowo.
  • Oceń reakcję silnika na różne obciążenia.
  • Zwróć uwagę na nietypowe hałasy czy wibracje.
  • Wciągnij żagle i wykonaj kilka zwrotów.

Nie chodzi o to żeby sobie popływać, ale o to żeby sprawdzić czy wszystkie urządzenia działają prawidłowo. Zabierz ze sobą zaufaną osobę której nie zależy na zakupie tego jachtu. Poproś żeby obsługiwała szoty podczas pływania. Właściciela trzymaj blisko przy sobie i zadawaj mu pytania dotyczące jachtu.

Nie podejmuj decyzji pod presją. Przemyśl zakup i rozważ koszty ewentualnych napraw i modyfikacji. Jeśli po wykonaniu wszystkich powyższych kroków nadal masz wątpliwości lub wykryjesz jakiekolwiek nieprawidłowości, warto skorzystać z pomocy eksperta. Jako rzeczoznawca jachtów oferuję profesjonalne usługi oceny stanu technicznego jednostek, pomagając przyszłym właścicielom podejmować świadome decyzje.

Kupno jachtu to ekscytujące wydarzenie, ale wymaga rozwagi i dokładności. Sprawdzenie kluczowych elementów technicznych oraz skonsultowanie się z rzeczoznawcą to najlepszy sposób, aby uniknąć rozczarowań i cieszyć się wymarzonym jachtem przez lata.

Zachęcam do kontaktu i śledzenia mojego bloga, gdzie znajdziesz więcej porad na temat zakupu, utrzymania i eksploatacji jachtów.

 

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:

Badanie kadłuba jachtu
Osmoza na jachcie
Utrata wartości jachtu.
Problemy z rzetelną wyceną jachtu.

 

Krzysztof Kluza Zadzwoń