Listwa odbojowa na jachcie – ochrona kadłuba

Listwa odbojowa na jachcie – mały detal, wielka różnica

Podczas cumowania czy manewrowania w porcie nietrudno o drobne kolizje z nabrzeżem, słupkami czy innymi jednostkami. To właśnie wtedy swoją rolę pokazuje niepozorna, ale niezwykle praktyczna listwa odbojowa. Wbrew pozorom, to nie jest element wyłącznie dekoracyjny – wręcz przeciwnie, dobrze zaprojektowana listwa odbojowa potrafi zaoszczędzić armatorowi sporo nerwów i pieniędzy.

Do czego służy listwa odbojowa?

Podstawową funkcją listwy odbojowej jest ochrona kadłuba jachtu przed mechanicznymi uszkodzeniami podczas kontaktu z innymi obiektami – nabrzeżem, pomostem, boją czy innym jachtem. Działa jak amortyzator, przejmując na siebie uderzenia i tarcia, które w innym wypadku bezpośrednio uszkodziłyby strukturę kadłuba.

Dodatkowo pełni też funkcję estetyczną – maskuje łączenie kadłuba z pokładem (w przypadku konstrukcji kanapkowych) i może stanowić elegancki element wykończenia sylwetki jachtu.

Typy listew odbojowych

Listwy odbojowe mogą się różnić konstrukcją, materiałem i sposobem montażu. Do najpopularniejszych należą:

1. Listwy gumowe i PVC

To najbardziej klasyczne rozwiązanie. Elastyczna guma lub tworzywo sztuczne pochłania energię uderzenia i jest łatwa do wymiany w razie uszkodzenia. Najczęściej stosowana na jachtach rekreacyjnych i mniejszych jednostkach.

2. Listwy z aluminium z wkładem gumowym

Rozwiązanie bardziej wytrzymałe, spotykane często na większych jachtach motorowych. Aluminiowy profil stanowi sztywną podstawę, a wymienny wkład z gumy lub PVC pełni funkcję amortyzującą.

3. Listwy integralne (kadłubowe)

W nowoczesnych konstrukcjach spotyka się listwy, które są integralną częścią laminatu kadłuba, często z lekkim zaobleniem na burcie. Choć wyglądają estetycznie, ich skuteczność ochronna jest ograniczona – nie tłumią uderzeń tak dobrze jak klasyczne listwy zewnętrzne.

4. Osobne odboje portowe

Choć to nie listwy montowane na kadłubie, warto wspomnieć o pływających lub przycumowanych do nabrzeża odbojach, które również chronią jacht podczas cumowania.

Nowe jachty bez listew – piękne, ale narażone na uszkodzenia

Niestety, obserwujemy coraz częstszy trend rezygnowania z klasycznych listew odbojowych w nowych modelach jachtów. Producenci, dążąc do uzyskania „czystej linii” kadłuba i bardziej nowoczesnego wyglądu, często całkowicie eliminują ten element. Skutkiem tego jest zwiększone ryzyko uszkodzeń laminatu lub żelkotu przy każdym kontakcie z nabrzeżem.

Brak listwy oznacza, że nawet delikatne przetarcie może pozostawić trwały ślad w postaci rys, pęknięć czy odprysków. A naprawy laminatu są czasochłonne i kosztowne – zwłaszcza jeśli zależy nam na zachowaniu fabrycznej estetyki.

Warto inwestować w ochronę

Jeśli producent naszego jachtu zrezygnował z fabrycznej listwy odbojowej, warto rozważyć jej samodzielny montaż lub stosowanie dodatkowych odbojnic podczas postoju. Choć nie każdy jacht pozwala na łatwy montaż tego elementu, czasem nawet niewielka listwa czy strategicznie rozmieszczone ochraniacze mogą znacząco zmniejszyć ryzyko kosztownych napraw.

 

 

Insert slides here (UX Banner or Sections)

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:

Osmoza na jachcie
Śruby napędowe do jachtów
Skalopsy na jachcie
Co to jest sekstant?

Krzysztof Kluza Zadzwoń