Pożar na jachcie to jedna z najgroźniejszych sytuacji, z jaką może zmierzyć się żeglarz. O ile w domu można liczyć na szybką interwencję straży pożarnej, o tyle na wodzie każda minuta ma znaczenie. Dym, ogień, toksyczne opary i ograniczony dostęp do wody gaśniczej sprawiają, że pożar na jednostce pływającej rozwija się błyskawicznie i często kończy całkowitym zniszczeniem jachtu.
Przedstawiam najczęstsze przyczyny pożaru na jachcie, sposoby jego zapobiegania oraz podstawowe zasady bezpieczeństwa, które każdy armator i załogant powinien znać.
Najczęstsze przyczyny pożaru na jachcie
1. Instalacja elektryczna
Niewłaściwie wykonana, prowizorycznie naprawiana, modyfikowana lub zaniedbana instalacja elektryczna to jedna z głównych przyczyn pożaru na jachcie. Najczęstsze błędy to:
-
Brak zabezpieczeń przeciążeniowych (bezpieczników),
-
Niefachowo wykonane połączenia (skręcanie przewodów bez złączek),
-
Stare, popękane izolacje przewodów,
-
Nieprawidłowe ładowanie akumulatorów (np. przez nieoryginalne prostowniki).
Krótkie spięcie w ciasnym, drewnianym wnętrzu jednostki błyskawicznie prowadzi do zapłonu.
2. Urządzenia grzewcze i kuchenki gazowe
Drugą istotną kategorią są źródła otwartego ognia i gazu:
-
Kuchenki gazowe zasilane z butli – nieszczelność instalacji, niewłaściwy zawór, brak detektora gazu.
-
Webasto i inne ogrzewania nadmuchowe – przegrzanie, zapalenie się okolicznych materiałów (np. drewna, tapicerki).
-
Grill na pokładzie – niedogaszony węgiel potrafi tlić się wiele godzin.
W praktyce wiele pożarów zaczyna się właśnie od źle używanej kuchenki lub nieautoryzowanej przeróbki instalacji gazowej.
3. Awaria silnika i układu paliwowego
Silnik spalinowy (szczególnie diesel) generuje wysoką temperaturę. W połączeniu z ewentualnym wyciekiem paliwa lub oleju dochodzi do zapłonu. Do pożaru może doprowadzić:
-
Luźny przewód paliwowy,
-
Przepełnienie zbiornika podczas tankowania,
-
Przypadkowe rozlanie oleju silnikowego i brak czyszczenia.
Na jachtach motorowych z zabudowanymi maszynowniami bardzo ważna jest wentylacja i detekcja temperatury.
4. Przegrzanie akumulatorów litowo-jonowych
Nowoczesne jachty coraz częściej wyposażone są w akumulatory Li-Ion, szczególnie do zasilania silników elektrycznych, oświetlenia, czy systemów hotelowych. Przeładowanie, uszkodzenie mechaniczne lub zbyt szybkie ładowanie takiego akumulatora może prowadzić do samozapłonu. To zjawisko znane jako thermal runaway – reakcja łańcuchowa prowadząca do eksplozji i pożaru.
5. Nieumiejętne spawanie lub prace remontowe
Podczas zimowych remontów lub prac stoczniowych niejednokrotnie dochodzi do zaprószenia ognia. Iskra z szlifierki kątowej, zgrzewarki czy spawarki, która trafi w drewnianą lub laminatową powierzchnię – potrafi tlić się niezauważona, aż do wybuchu pożaru kilka godzin później.
Jak zapobiegać pożarowi na jachcie?
-
Regularne przeglądy instalacji elektrycznej i gazowej – przynajmniej raz w sezonie.
-
Właściwe oznaczenie i zamocowanie przewodów – zgodne z normami ISO i DNV.
-
Detektory dymu, temperatury i gazu – szczególnie w rejonie kambuza i maszynowni.
-
Zawsze działające gaśnice (min. 2 kg ABC) – w kambuzie i przy zejściówce.
-
Koce gaśnicze – do zdławienia ognia przy kuchence.
-
Plan ewakuacji i ćwiczenia załogi – wiedza, gdzie są środki ratunkowe, jest kluczowa.
-
Gaszenie ognia wodą? Niekoniecznie! – przy pożarze elektrycznym użycie wody może pogorszyć sytuację. Należy stosować odpowiednie środki (gaśnice CO₂, proszkowe, pianowe).
Pożar na jachcie to realne zagrożenie, które najczęściej wynika z zaniedbań technicznych lub niewłaściwego użytkowania urządzeń. W swojej praktyce rzeczoznawcy, zarówno jako biegły sądowy, jak i inspektor techniczny, miałem do czynienia z przypadkami, gdzie strata jednostki była całkowita – tylko dlatego, że zlekceważono podstawowe zasady bezpieczeństwa.
Jeśli planujesz modernizację instalacji na jachcie, podejrzewasz usterki w okablowaniu, systemie grzewczym lub silnikowym – zapraszam do kontaktu. Oferuję ekspertyzy techniczne, opinie rzeczoznawcze i przeglądy stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego jednostek.
Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:
Co jest nr MMSI
Jacht uderzony piorunem
Skalopsy na jachcie
Co to jest sekstant?
Komentarze są zamknięte.