Świadomy zakup jachtu, badanie kadłuba.

sprawdź jacht przed zakupem

Przed zakupem jachtu zapewne chciałbyś mieć pewność, co do stanu technicznego jednostki.

Aby zminimalizować ryzyko, często posiłkujemy się ekspertami z branży polegając na ich doświadczeniu i eksperckiej wiedzy. Wygląd zewnętrzny robi pierwsze wrażenie, ale musisz być czujny, ponieważ najważniejszy jest świadomy zakup jachtu.

Problemy z wadami laminatów dotyczą zarówno nowych, jak i używanych jachtów. Zdarza się, że jakość wykonania laminatów jest bardzo słaba, a pod pozornie idealną powierzchnią żelkotu, znajdują się wady wykonania, które nie są możliwe do zaobserwowania gołym okiem: suche miejsca, pęcherzyki powietrza, pęknięcia, uszkodzenia struktury pod wpływem kolizji itp…  To, czego jeszcze niedawno nie dało się sprawdzić, dziś możemy prześwietlić niczym rentgen, a tym samym, odkryć wszystkie mankamenty produkcji.

Aktywna termografia. Szykujesz się na zakup jachtu? Jak sprawdzić kadłub?

nieniszcząca metoda badania

Zaadoptowałem technologię badania kompozytów, która jest stosowana przy sprawdzaniu kadłubów samolotów do branży żeglarskiej. Nieniszcząca metoda badania kompozytów wykorzystuje zjawisko fizyczne polegające na adsorpcji, a następnie oddawaniu ciepła. Każdy materiał pochłania, a także oddaje ciepło w charakterystyczny dla siebie sposób. Jeśli oprócz przesączonego żywicą włókna szklanego (tzw. laminatu) na obszarze badanym znajduje się szpachla, powietrze lub suche nieprzesączone warstwy maty, to przy wykorzystaniu kamery IR o wysokiej czułości termicznej możemy zauważyć wszelkie anomalia struktury laminatu. Dzięki odpowiedniej wizualizacji można zaobserwować suche miejsca, pęknięcia, pęcherzyki powietrza, obecność wody (zjawisko osmozy), a także wszelkie naprawy, które są ukryte pod warstwą żelkotu czy lakieru. Więcej szczegółów na temat nieniszczącej metody badania kompozytów możesz przeczytać tutaj.

Nowoczesne technologie dają nam niespotykane dotąd możliwości, dzięki którym przy zakupie nowego jachtu możemy skontrolować rzetelność wykonanych prac. Przy zakupie używanej jednostki, mamy możliwość sprawdzenia newralgicznych elementów kadłuba przed zakupem. Ja na pierwszy ogień sprawdziłem jacht z drugiej ręki.

 

Zakup jachtu używanego, co sprawdzić.

Przed zakupem jachtu regatowego, firma Cofactor zwróciła się do mnie z prośbą o ocenę stanu technicznego wybranej jednostki. Jacht klasy Delphia 24 OD, to nowoczesna konstrukcja dedykowana do ścigania się. Jachty tej klasy podczas żeglugi mają miecz o wadze 270 kg zamontowany na stałe (zanurzenie 1,62m), przez co istniało duże ryzyko, że po wpłynięciu na mieliznę skrzynka mieczowa mogła być uszkodzona. Wpłynięcie jachtem na mieliznę może poważnie uszkodzić skrzynkę mieczową lub mocowanie steru. Brak sztywności skrzynki mieczowej poważnie wpływa na właściwości nautyczne jachtu, a jej pęknięcia wpływają na powolną destrukcję laminatu podczas dalszego użytkowania i tzw. zjawisko osmozy

osmoza na jachcie

Wykorzystując kamerę o wysokiej czułości termicznej (aktywna termografia) sprawdziliśmy krok po kroku wszystkie interesujące nas miejsca. Interesował nas przede wszystkim stan skrzynki mieczowej oraz mocowanie steru. Skanowanie pozostałych części kadłuba nie było konieczne, ponieważ jachty regatowe są puste w środku, co pozwala na dokładną inspekcję od wewnątrz.

W rezultacie klient otrzymał szczegółowy raport o stanie technicznym jachtu i miał możliwość podjęcia świadomej decyzji przed zakupem.

delaminacja masztu

 

Zakup jachtu, a badanie kompozytów.

Oprócz badania kadłuba jachtu istnieje również możliwość sprawdzenia stanu masztu wykonanego z kompozytu. Wiele nowoczesnych klas jest wyposażona w maszty węglowe posiadające kilka charakterystycznych miejsc, na które działają szczególnie duże obciążenia. Szybka inspekcja pozwoli wskazać pierwsze pęknięcia czy rozwarstwienia, które ukrywają się wewnątrz struktury kompozytu.

Nowoczesna nieniszcząca metoda badania kompozytów doskonale sprawdzi się jako metoda pozwalająca na bezpieczne podjęcie decyzji przed zakupem. Z kolei dla armatorów pojawiła się nowa możliwość oceny zakresu uszkodzeń po kolizji pomiędzy jachtami, z przeszkodą podwodną lub po wpłynięciu na mieliznę. Ta ostatnia, z mojego punktu widzenia, będzie szalenie istotna, zwłaszcza dla jednostek pływających po akwenach morskich.

Osoby zainteresowane badaniem kompozytów zapraszam do kontaktu. Chętnie opowiem więcej o kulisach i zastosowaniu metody w przemyśle żeglarskim.

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:

Nieniszcząca metoda badania laminatów 
Osmoza na jachcie
Utrata wartości jachtu.
Problemy z rzetelną wyceną jachtu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Call Now ButtonZadzwoń