Osmoza na jachcie

Osmoza to zjawisko polegające na przenikaniu wody w struktury laminatu. Na tego typu destrukcje są narażone przede wszystkim jachty które stoją na wodzie. Osmoza niszczy kadłuby jachtów obniżając znacząco ich wartość. Czym jest osmoza i jak powstaje? Jak zabezpieczyć jacht przed tym zjawskiem i jak likwidować ogniska osmotyczne?

Jak powstaje osmoza?

Podczas użytkowania jachtu na jego kadłubie powstają mikropęknięcia. Woda przedostaje się przez warstwę żelkotu do laminatu a następnie wnika w jego struktury. Nawet najlepiej położony laminat nie jest tworzywem jednorodnym. W strukturze laminatu są zamknięte pory, czyli pęcherzyki powietrza które nie zostały wypełnione żywicą podczas procesu produkcji. Żywica poliestrowa która jest najczęściej używana do produkcji kadłubów, zawiera związki reagujące z wodą. Podczas reakcji powstaje między innymi glikol. Glikol jest substancją higroskopijną, a więc zatrzymuje wodę wewnątrz kadłuba.

Zjawisko osmozy postępuje bardzo powoli. Od momentu powstania  mikro pęknięć do widocznych efektów destrukcji może minąć nawet 3 lata. Zjawisko osmozy przebiega znacznie intensywniej w wodach morskich (słonych) która ma pH zasadowe (pH 8-8,5) niż słodkich.

Woda która jest zamknięta w kadłubie, zamarza podczas mroźnych zim, zwiększa objętość  i rozsadza strukturę laminatu. Pojawiają się kolejne pęknięcia. W następnym sezonie woda mając  więcej miejsca w ognisku osmotycznym wnika z większa łatwością. W ten sposób destrikcja napędza się z roku na rok. Zanim się zorientujesz ognisko osmozy rozprzestrzeni się do rozmiarów kilku cm.

Trzy stadia osmozy, początkowa, zaawansowana, destrukcja

Jak pozbyć się osmozy?

Pozbycie się ognisk osmozy jest bardzo pracochłonne. Kadłub należy zeszlifować do oryginalnej powłoki żelkotu, usuwając przy tym wszystkie warstwy antyfilingu. Ja rozpoczynam prace papierem o gramaturze P80 a kończę na P120 -P180. Pamiętaj, że szlifując powierzchnie należy schodzić z gradacji papieru kolejno (P80, P100, P120, P150, P180). Ewentualnie można pominąć co drugą gradacje. Na powierzchni kadłuba odkryją się wszystkie ogniska osmozy. Miejsca w których występowała osmoza należy oczyścić z uszkodzonych włókien laminatu, a następnie pozostawić do wyschnięcia. Następnie odtłuszczamy te miejsca np. acetonem i po odparowaniu nakładamy szpachle epoksydową. Szpachla potrzebuje ok 20-24h do całkowitego utwardzenia.

Kiedy uzupełnimy wszystkie ubytki, dokładnie szlifujemy cały kadłub aby miejsca nałożonej szpachli nie były wyczuwalne pod palcami. Tak przygotowane dno należy odtłuścić ( acetonem). Następnie Nakładamy farbę anty osmotyczną. Trzy  warstwy dadzą pewność dokładnego pokrycia. Nakładaj kolejne warstwy zgodnie z zaleceniami producenta. Na tak przygotowaną powierzchnię możemy nałożyć farbę antyporostową tzw. Antyfuling.

Renowacja kadłuba polega na dokładnym usunięciu ognisk osmotycznych

Jak radzić sobie ze zjawiskiem Osmozy?

Aby jach wygladał dobrze i robił wrażenie musi być zadbany. Niestety właściciele jachtów nie maja łatwo. Opieka nad łódką zajmuje sporo czasu. Dobrym sposobem na ochronę kadłuba przez działaniem wody  jest wyjmowanie jachtu z wody w czasie kiedy nie jest użytkowany. O ile jest to możliwe przy mniejeszych jachtach to dla większych jednostek jest problemayczne lub ekonomicznie nieuzasadnione. Dobrą praktyką jest czyszczenie dna jachtu w trakcie sezonu. Po zakończonym sezonie sugeruje dokładnie oczyścić dno jachtu i nałożyć nową warstwe antyfulingu. Na burtach polerowanie i woskowanie. Wosk zabezpieczy powierzchnie burt i opóźni destrukcyjne zjawisko osmozy.

 

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:

Szkoda na mieliźnie
Wycena jachtu, czy rzeczoznawca jest Ci w ogóle potrzebny?
Utrata wartości jachtu.
Problemy z rzetelną wyceną jachtu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Call Now ButtonZadzwoń