Obowiązkowe wyposażenie jachtu morskiego

wyposażenie jachtu

OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE JACHTU MORSKIEGO O DŁUGOŚCI DO 24 M – Wskazówki które musisz poznać przed wyruszeniem w swój wymarzony rejs!                       

Przygotowując się do rejsu, kapitan każdej jednostki musi być pewny czy obowiązkowe wyposażenie jachtu znajduje się na pokładzie oraz czy jest ono sprawne i gotowe do użytku. Mimo dużego doświadczenia i tysięcy godzin spędzonych na wodzie, każdy bez wyjątku powinien zaopatrzyć się w środki ratunkowe które w razie awarii silnika, uszkodzeń kadłuba czy jakiegokolwiek sprzętu uniemożliwiającego kontynuowanie rejsu pozwolą nam na bezpieczny powrót na ląd..

Środki ratunkowe

Jacht w Rejonie 3 i 4 (żegludze pełnomorskiej i oceanicznej) powinien posiadać:wyposażenie statku

  • pneumatyczne tratwy ratunkowe* mogące pomieścić wszystkie osoby znajdujące się na jachcie,
  • dwa koła ratunkowe, w tym jedno zaopatrzone w pławkę świetlną i tyczkę z flagą oraz drugie w linkę ratunkową; jacht o długości co najmniej 15 m, w żegludze oceanicznej, powinien posiadać 4 koła,
  • pasy/kamizelki ratunkowe** dla każdej z osób znajdujących się na jachcie;

 

Jacht w Rejonie T, 1 i 2 (żegludze na akwenach treningowych, osłoniętej i przybrzeżnej) powinien posiadać:

  • dwa koła ratunkowe, w tym jedno zaopatrzone w pławkę świetlną i tyczkę z flagą oraz drugie w linkę wyposażenie łodziratunkową.
  • pasy/kamizelki ratunkowe** dla każdej z osób znajdujących się na jachcie,
  • pneumatyczne tratwy ratunkowe*, mogące pomieścić wszystkie osoby znajdujące się na jachcie;

 

 Każdy jacht w Rejonie 1, 2, 3 i 4 (żegludze osłoniętej, przybrzeżnej, pełnomorskiej i oceanicznej) powinien posiadać

  • pasy bezpieczeństwa dla wszystkich osób na jachcie.               

 Jacht w Rejonie T (żegludze na akwenach treningowych) powinien posiadać

  • minimum pasy bezpieczeństwa dla co najmniej połowy osób na jachcie. Jeżeli kamizelki ratunkowe są wyposażone w uprząż spełniającą funkcję pasa bezpieczeństwa – dodatkowych pasów bezpieczeństwa nie wymaga się;

 Jacht w Rejonie 3 i 4 (żegludze pełnomorskiej i oceanicznej) powinien posiadać:raca na jachcie

  • 12 rakiet spadochronowych czerwonych,
  • 1 pławkę dymną pomarańczową;

Jacht w Rejonie 2 (żegludze przybrzeżnej) powinien posiadać:

  • 6 rakiet spadochronowych czerwonych,
  • 1 pławkę dymną pomarańczową;sygnał alarmowy jachtu

Jacht w Rejonie T (żegludze na akwenach treningowych) w porze nocnej oraz Rejonie 1 (żegludze osłoniętej) powinien posiadać:

  • 3 rakiety spadochronowe czerwone,
  • 1 pławkę dymną koloru pomarańczowego.

 

Sprzęt sygnałowy

Jacht powinien posiadać latarnię, znaki dzienne oraz sprzęt sygnałowy zgodny z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. c ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.

Wyjątkiem są jachty pływające pod nadzorem, sprzęt sygnałowy potrafi ważyć czasem kilka kilogramów dlatego unika się niepotrzebnego zwiększania masy łodzi które biorą udział w regatach.

Obowiązkowe wyposażenie jachtu: Sprzęt Nawigacyjny

 

Objaśnienia

Z – Wyposażenie zalecane.

  1. Kompas powinien posiadać atest
  2. Mapy morskie i żeglarskie oraz publikacje nawigacyjne i przepisy portowe – na zamierzoną trasę rejsu edycje muszą być aktualne i poprawione. Wymagania te mogą wypełnić wektorowe mapy elektroniczne, pod warunkiem posiadania na jachcie wersji papierowej map lub zdublowania systemu.
  3. Uprawiając żeglugę całodobową należy mieć spis świateł.
  4. Tablice pływów wymagane dla rejsów w rejonach pływowych.
  5. Konwencja o zapobieganiu zderzeniom, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. c ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim; publikacja Konwencji o zapobieganiu zderzeniom powinna być na wyposażeniu jachtu.
  6. Międzynarodowy Kod Sygnałowy – publikacja dotycząca MKS powinna być na wyposażeniu jachtu.
  7. Dotyczy jachtów o długości co najmniej 20 m.
  8. Dotyczy jachtów o pojemności brutto mniejszej niż 200 Reflektor radarowy powinien mieć atest i być zainstalowany zgodnie z przepisami.

Urządzenia radiokomunikacyjne

Jacht w Rejonie 4 (żegludze oceanicznej) powinien być wyposażony co najmniej w:

  •  stacjonarny radiotelefon VHF z DSC,
  • statkowy terminal satelitarny lub radiotelefon MF/HF (średnio-, krótkofalowy) z systemem DSC, lub satelitarny telefon komórkowy z dostępem do numeru alarmowego centrum ratownictwa morskiego,
  • radiopławę awaryjną (EPIRB) 406 MHz,
  • urządzenie do odbioru prognoz pogody oraz ostrzeżeń,
  • ratowniczy transponder radarowy (SART) lub ratowniczy transponder AIS (AIS SART);

Jacht w Rejonie 3 (żegludze pełnomorskiej) powinien być wyposażony co najmniej w:wyposażenie jachtu pełnomorskiego

  • stacjonarny radiotelefon VHF z DSC,
  • radiopławę awaryjną (EPIRB) 406 MHz,
  • urządzenie do odbioru prognoz pogody oraz ostrzeżeń;

Jacht w Rejonie 2 i 1 (żegludze przybrzeżnej i osłoniętej) powinien być wyposażony co najmniej w radiotelefon VHF

Każdy jacht powinien posiadać możliwość odbioru morskich informacji bezpieczeństwa i prognoz pogody

W pobliżu zainstalowanych urządzeń, zwłaszcza służących do alarmowania, należy umieścić procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia.

 

Radiopława awaryjna (EPIRB) powinna być zarejestrowana i wpisana do ewidencji pokładowych i osobistych nadajników sygnału niebezpieczeństwa.

wyposażenie jachtu

Obowiązkowe wyposażenie jachtu: Sprzęt ochrony przeciwpożarowej

Wyposażenie jachtu na rejs

Wyposażenie pokładowe

Najmniejsze wymagania sprzętowe każdej jednostki

  • osprzęt kotwiczny z łańcuchem lub liną, stosownie do wielkości jachtu,
  • osprzęt cumowniczy stosowny do wielkości jachtu,
  • zestaw narzędzi i części zapasowych niezbędnych do dokonania prac naprawczych na jednostce, stosowny do wielkości jachtu i rodzaju napędu,
  • apteczkę
  • nożyce do cięcia olinowania w przypadku jachtów statków żaglowych o długości co najmniej 12 m.

Sprawdź jakie są typy i klasy jachtów oraz do jakiej klasy zalicza się twoja jednostka tutaj.

rzeczoznawca

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:

Jacht uderzony piorunem, wycena szkody.
Kolizja z przeszkodą podwodną.
Jak radzić sobie z chorobą morską.
Negocjacje zakupu jachtu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Call Now ButtonZadzwoń