Szkoda na mieliźnie – wejście na mieliznę

Dla wygody otaczamy się coraz to nowszą elektroniką na jachcie, która jak się okazuje wymaga kontroli i nie zastąpi doświadczonego armatora. Wejście na mieliznę to najpowszechniejsza przyczyna uszkodzeń jachtów. Nie daj się wpuścić na mieliznę.

Polskie akweny są doskonałe do nauki żeglarstwa i wypoczynku. Mamy piaszczyste wybrzeża i wpłynięcie na mieliznę najczęściej nie powoduje większych strat. Wystarczy wycofać jacht i można żeglować dalej. Drobne zarysowania powłoki antyporostowej to żaden problem, chociaż zalecam sprawdzenie stanu dna po każdym kontakcie z mielizną czy przeszkodą podwodną. Po wejściu na mieliznę w jachtach kilowych uszkodzeniu może ulec kil i stępka natomiast w mieczowych, oprócz płetwy także skrzynka mieczowa.

Po kilku sezonach spędzonych na przepięknych polskich jeziorach, przychodzi jednak moment, w którym zapragniesz dalekich podróży. Tutaj pojawia się pierwsza pułapka. Piękne widoki to często, skaliste wybrzeża, skały podwodne i rafy koralowe. Nasza uśpiona czujność, wynikająca z braku tego typu zagrożeń na polskich akwenach, może doprowadzić do dramatycznych konsekwencji.

Nie ufaj bezgranicznie elektronice jachtowej.

W ramach ubezpieczenia Jacht Casco każdy ubezpieczyciel ma zapisane drobnym drukiem: Armator żeglujący w newralgicznych obszarach musi dostosować prędkość jachtu i uważnie obserwować otoczenie. Taki zapis bardzo sprytnie zwalnia towarzystwo ubezpieczeniowe z odpowiedzialności za szkody związane z nieuważnym żeglowaniem po Zatoce Puckiej, czy Zalewie wiślanym w Polsce. GPS nie jest doskonały. Jego dokładność zależy od ilości i ustawienia się satelit.  Dokładność może wahać się w granicach kilku metrów. Elektronika nie będzie przydatna jeśli źle odczytamy pozycje z wyświetlacza albo kurs statku zostanie niewłaściwie wytyczony. Żadne urządzenie nie ochroni statku jeśli wachta nie będzie pełniona prawidłowo.

Niebezpieczne Szwedzkie Szkiery

Jednym z wymarzonych celów podróży dla żaglarzy były by szwedzkie Szkiery gdyby nie czające się pod powierzchnią skały. Kontakt jachtu z ostrymi skałami podwodnymi może być tragiczny w skutkach. Oprócz uszkodzenia kilu często uszkodzeniom ulega także poszycie jachtu.

Dno jachtu Cap Camarat po spotkaniu ze skałami w okolicach wyspy Isola della Bocca Chorwacja ( 40°55’13.8″N 9°33’59.8″E )

Jak zapobiec uszkodzeniom?  – wejście na mieliznę

Aby zapobiec uszkodzeniom jachtu spowodowanym wejściem na mieliznę, niezbędne jest szczegółowe zaplanowanie rejsu. Wyznaczenie akwenów lub miejsc, w których niezbędna jest szczególna ostrożność. Konieczna jest precyzyjna nawigacja i co najważniejsze: Nie planuj rejsu wyłącznie z mapami elektronicznymi. Bardzo łatwo można pominąć istotne szczegóły używając funkcji zoom. Niewłaściwe przybliżenie może spowodować utratę kontroli nad newralgicznymi odcinkami podróży. Nie ufaj także tradycyjnym mapom. Zarówno klasyczne jak i te elektroniczne nie zawierają wszystkich informacji na temat płycin i pojedynczych skał.

Przekonało się o tym wielu żeglarzy, a chyba najbardziej spektakularną kolizję w ostatnich czasach przeżył team Vestas podczas Volvo Ocean Race w 2014r który uderzył w rafę koralową u wybrzeży Seszeli (jacht vestas Wind osiadł na mieliźnie na Cargados Carajos Shoals (Brandon), 240 mil morskich na północny wschód od Mauritiusa). Jak się okazało przeszkoda nie była widoczna na mapach a kosztowało Team Vestas przegraną w regatach. Trudno tu dyskutować o braku doświadczenia sternika. Sytuacja zdarzyła się w nocy. Wpadając z prędkością ok 20 węzłów jacht został rozerwany po zetknięciu z dnem.  Więcej znajdziesz tutaj

Cała wstecz! Nie popełnij tego telewizyjnego błędu.

Jeśli już wszedłeś na mieliznę , NIE PANIKUJ! Póki, co nic gorszego Cie nie spotka.  Znane z ekranów filmowych hasło „cała wstecz” to odruch bezwarunkowy, który może być katastrofalny w skutkach. Chęć szybkiego naprawienia błędu może sprowadzić Cie na manowce, dlatego (Keep Calm) uspokój się, zachowaj zimna krew i przemyśl następne działania.

Wejście na mieliznę i co dalej?

Rozpocznij od oceny sytuacji, oceń straty i zaplanuj kolejne działania. Piaszczyste podłoże nie stanowi problemu, ale ukryte pod woda skały mogą być zdradliwe. Zanim podejmiesz jakiekolwiek decyzje przeanalizuj konsekwencje i minimalizuj straty. Statek na mieliźnie jest bezpieczniejszy niż pochopnie ściągnięty na głęboka wodę. Gdy utkniesz na skałach, hasło „Cała wstecz” może przyczynić się do rozerwania poszycia kadłuba. Dodatkowo należy pamiętać, że praca wsteczna śrub powoduje w wykopanie za rufą dołu i nadrzucenie piasku w okolice burt, co w rezultacie spowoduje głębsze zakopanie jachtu i może uniemożliwić samodzielne opuszczenie mielizny. Zdecyduj czy samodzielna próba zejścia z mielizny ma szanse powodzenia i czy nie stworzysz dodatkowego zagrożenia? Nie korzystaj pochopnie z pomocy holowników i innych jednostek. Ściąganie statku z mielizny to akcja ratunkowa, która wiąże się z poważnymi kosztami.

Po stwierdzeniu wejścia na mieliznę:

-Zatrzymaj silnik
-Zapal światła statku na mieliźnie i podaj znaki dzienne przewidziane w MPDM
-oceń sytuacje i straty
-Odnotuj pozycje statku na mieliźnie wraz z danymi szczegółowymi
-Oceń próbę samodzielnego zejścia z mielizny
-Wezwij pomoc, powiadom SAR, VTS
-po zakończeniu akcji sporządź dokładna notatkę ze zdarzenia podając jak najwięcej szczegółów.

rzeczoznawca

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:

Czy rzeczoznawca jest Ci w ogóle potrzebny?
Opinia rzeczoznawcy w walce z ubezpieczycielem.
Problemy z rzetelną wyceną jachtu.
Utrata wartości jachtu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Call Now ButtonZadzwoń