Naprawa jachtu regatowego z OC sprawcy.

W Polsce jest wiele klas żeglarskich, na których z powodzeniem można startować w regatach. Najbardziej popularne to Optymist, Laser, Europa, Omega. Wśród jachtów kabinowych dużą popularnością w ostatnich latach cieszy się Deplhia 24OD, choć jest dość trudną klasa do ścigania się ze względu na konieczność zebrania aż 4 osobowej załogi. Najwyższy poziom żeglarski prezentują klasy olimpijskie tj. 470,  49er, Laser, Finn, Nacra 17 a w windsurfingu RS:X. Jachty klas olimpijskich są bardzo intensywnie eksploatowane, prawdopodobieństwo wystartowania na 2 kolejnych igrzyskach na tym samym sprzęcie jest znikome. Przynależność do elitarnej grupy jachtów olimpijskich sprawia też, że są one nieco droższe, naprawa jachtu regatowego kłopotliwa.

 

Dominik Buksak i Szymon Wierzbicki wicemistrzowie Europy w olimpijskiej klasie 49er

Czy naprawa jachtu regatowego może być wykonana przy użyciu zamienników i czy takie części w ogóle są dostępne na rynku? I w związku, czy tez naprawa powinna odbyć się poprzez montaż części nowych fabrycznie?

 

Jachty regatowe to łódki specjalnego przeznaczenia, dedykowane do ścigania się. W związku z tym podlegają przepisom klasowym a także przepisom pomiarowym. Każda klasa regatowa ma własne przepisy, które regulują dane techniczne tj. wymiary, waga, powierzchnia żagli itd. Przepisy te bardzo dokładnie określają materiały i tolerancje, z jakimi musza być wykonane poszczególne elementy jachtu. Jakiekolwiek odstępstwo od normy dyskwalifikuje jacht ze startów w zawodach.

 

Przed przystąpieniem do regat wysokiej rangi tj. mistrzostwa kraju, europy czy świata, każda jednostka jest szczegółowo sprawdzana zgodnie z przepisami pomiarowymi klasy przez mierniczych klasowych. Dzieje się to zazwyczaj pierwszego dnia regat w trakcie zgłoszenia. Celem wprowadzenia przepisów klasowych jest ujednolicenie jachtów i ich wyposażenia w taki sposób, aby wszyscy uczestnicy regat ścigali się na sprzęcie o takich samych parametrach. Ściśle określone tolerancje nie pozwalają na dowolność w modyfikacjach. Takie podejście sprawia, że w żeglarstwie regatowym nie istnieje pojęcie części zamiennych.

Żeglarze chcący startować w regatach zobligowani są do zakupienia sprzętu klasowego, czyli dedykowanego do danej klasy jachtu. Wszystkie części jachtu muszą spełniać normy klasowe. W potocznym rozumieniu naprawa jachtu regatowego musi odbyć się przy użyciu oryginalnych. ( Przepisy zazwyczaj nie odnoszą się do drobnego osprzętu typu bloczki, knagi itp.) Ilość producentów jachtów i osprzętu jest bardzo ograniczona i zależy od klasy. W tych, które zdobyły swoją popularność w XX wieku np. Optymist, Omega czy Cadet jest kilku producentów i dostęp do części jest łatwiejszy.  Są jednak klasy regatowe, w których panuje monopol. W klasie Laser całość osprzętu pochodzi od jednego producenta, Delphia 24 OD to klasa gdzie monopol na kadłuby ma stocznia Deplhia , w klasie Nautica 450 jest jeden producent jachtów i żagli. W Tornado także jedna firma dostarcza całość sprzętu.

Optymist to najliczniej obsadzona klasa żeglarska na Świecie.

O wszystkim decyduje popyt.

 

Koszty przygotowania formy do produkcji jachtu są bardzo wysokie. Podobnie z opracowaniem technologii wykonywania masztów czy doprowadzeniem do perfekcji kroju żagli. Producenci sprzętu żeglarskiego kierują swoje siły tam gdzie jest popyt, a więc w stronę klas, które aktualnie cieszą się dużą popularnością. Tam gdzie jest dużo łódek jest wieksz rywalizacja i potencjalnie większa możliwość sprzedaży.

 

W czasach kiedy Tornado było klasą olimpijska, na rynku istniało kilku producentów którzy oferowali kadłuby i części do tej klasy jachtów. Tornado stracił ten status w 2008r na rzecz Nacra 17. Producenci jachtów i wyposażenia wycofali się z dostarczania części na ten rynek, ponieważ popyt jest znikomy. Niestety w wielu klasach jest tak, ze po profesjonalny sprzęt trzeba jechać za granice.

Jak wygląda rynek wtórny części do jachtów?

Rynek wtórny części praktycznie nie istnieje. Na portalach aukcyjnych próżno szukać części do jachtów regatowych. O ile Twój kolega nie jest właścicielem dokładnie tego, czego potrzebujesz, prawdopodobnie jesteś zobligowany do zakupu nowej części. Jedyne miejsca w Internecie gdzie można poszukiwać używany sprzęt do jachtów regatowych to oficjalne strony tychże klas. Na stronie klasy: Tornado, Snipe, OK dinghy, Europa jest zaledwie kilka ogłoszeń. Wyjątkiem jest klasa Optymist, w której w Polsce ściga się kilkaset dzieciaków.

Naprawa jachtu regatowego.

Naprawa jachtu regatowego musi być wykonana na częściach klasowych. jeśli wycena naprawy została wykonana nierzetelnie, warto poprosić o pomoc dobrego rzeczoznawce.  Koszty wykonania opinii pokrywa TU.


mgr. inż. Krzysztof Kluza - biegły, rzeczoznawca

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *