Remont jachtu niezgodnie ze sztuką

Zabezpieczenie jachtu na czas podróży.Remont jachtu to nie taka prosta sprawa jakby się mogło wydawać. Dostosowanie materiałów i technologii naprawy  wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. Złe przygotowanie powierzchni do klejenia lub lakierowania to najczęstsze błędu które niweczą końcowy efekt.

Ze względu na trudne warunki eksploatacji jachty wymagają stałej opieki i konserwacji. Narażamy je na stały kontakt z wodą słoną /słodką, wiatrem, promieniami słonecznymi, otarciami związanymi z cumowaniem do pomostu lub zwykły kontakt z innymi jednostkami. Jachty o poszyciu wykonanym z laminatu wymagają mniej zaangażowania i opieki dlatego są bardzo popularne. Nadal, są jednak pasjonaci jachtów wykonanych z drewna i nie ma się co dziwić ponieważ drewno jest ponadczasowe, a przepływający obok “mebel” zawsze zwraca uwagę.

Remont jachtu.

W 2013 r. Pan P. zakupił piękny drewniany 14 metrowy jacht.To było spełnienie jego marzeń. Ponieważ jednostka była intensywnie użytkowana przez poprzedniego właściciela, konieczny był remont aby przywrócić jej dawny blask. Remont jachtu trwał kilka miesięcy. Przy odbiorze jacht wyglądał dokładnie tak jak oczekiwał armator. Uszkodzone części poszycia zostały wymienione na nowe. Cały kadłub został odmalowany, wymieniono szyby, uszczelnienia, olinowanie, część takielunku.. wszystko było gotowe do pierwszej wyprawy.

Po przepływanym sezonie właściciel przykrył jacht szczelnie plandeką i wypatrywał kolejnego sezonu. I tutaj kończy się sielanka tej opowieści.

Podstawowy błąd zimowania jachtu – nie zakrywaj go szczelnie!

ryc.1 Zabezpieczenie jachtu na czas podróży.

Kategorycznym błędem armatora było szczelne zakrycie jachtu plandeką ( podobnie jak na zdjeciu obok).  Jacht wyciągnięty z wody może sprawiać wrażenie suchego ale w rzeczywistości tak nie jest. Szczelne zamknięcie jachtu to dobre rozwiązanie tylko na czas podróży! Idealne warunki do zimowania to zamknięta ogrzewana hala, ale niestety nie każdy ma takie możliwości. Pozostaje nam zimowanie pod chmurką, pod dachem lub plandeką. Warto pamiętać o tym, żeby plandeka była nakryta  w taki sposób aby był stały dostęp do świeżego powietrza np otwarty wlot plandeki na dziobie i na rufie. Kategorycznie nie owijaj jachtu folią lub strechem! Na forach internetowych z łatwością można znaleźć wskazówki jak zabezpieczyć jacht na zimę.  maszt zamocowany nad jachtem może służyć jako wspornik dla plandeki. Należy jednak dobrze przemyśleć sposób zabezpieczenia jednostki na zimę ponieważ niewłaściwie zamocowana osłona może narobić więcej szkód niż jej brak. Pamiętaj aby otworzyć wszystkie komory, odkręcić bulaje i sprawdzić czy na stępce nie zebrała się woda…

ryc. 2 Prawidłowe przykrycie jachtu pozwala na przewiew powietrza.

do brzegu…

Pan P. Był bardzo zaskoczony gdy na wiosnę odkrył plandekę i zobaczył  że 30% jachtu zgniło. Złożyło się na to kilka czynników. Błędny sposób zabezpieczenia jachtu na zimę, przyspieszył proces gnicia. Do naprawy poszycia szkutnik zastosował polski gatunek liściasty Jesion. Jesion nie nadaje się na prace szkutnicze ponieważ w kontakcie z wilgocią bardzo szybko gnije. Do wymiany poszycia użyto drewna Jesionu, ponieważ łatwo było go zabarwić na kolor występujący na poszyciu jachtu. Kolejnym błędem było zastosowanie wkrętów ocynkowanych do montażu elementów drewnianych….

Ręce opadają kiedy widzisz jak facet bez kompetencji zabiera się za prace o której nie ma pojęcia. Drewno które stosuje się w szkutnictwie jachtowym to Teak, Różne rodzaje Machoni i Zamachoni, Sapeli, a z naszych krajowych gatunków Dąb. Mające gorsze właściwości ale jednak popularne ze względu na cenę są gatunki iglaste Sosna, Świerk. Do mocowania najlepiej stosować kleje i żywice ale jeśli już musimy wykonać połączenie mechaniczne wybierzmy stal nierdzewną lub miedź.

Niestety w takim wypadku ubezpieczyciel może powołać się na wykonanie napraw niezgodnie ze sztuką, i z pewnością doda wzmiankę o niewłaściwych warunkach przechowywania które powiększyły rozmiar szkody. Odszkodowania można dochodzić jedynie od nieuczciwego szkutnika co jest szczególnie trudne jeśli szkutnik ma wypłacić pieniądze z własnej kieszeni.

rzeczoznawca

Przeczytaj artykuły o podobnej tematyce:

Zalanie silnika w skuterze wodnym.
Naprawa skutera wodnego.
Szkoda w Jachcie. Niezależny rzeczoznawca pomoże w walce z Ubezpieczycielem.
Nie daj się oskubać! Problemy z rzetelną wyceną szkody jachtu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Call Now ButtonZadzwoń